Förtroendekris och förbättringsprogram
2023 var ett mycket turbulent år som skapade en betydande förtroendekris. Vi har initierat ett ambitiöst förbättringsprogram för förstärkt styrning och riskhantering, så att något liknande det som skedde inte ska kunna ske igen.
Det gångna året har för Alecta till stor del präglats av investeringarna i tre amerikanska banker och i Heimstaden Bostad AB, vilket skapade en betydande förtroendekris och föranledde Finansinspektionen att inleda två separata undersökningar.
Den ena undersökningen fokuserar på Alectas riskhantering. Den andra avser Alectas investeringar i Heimstaden Bostad. De båda undersökningarna pågår och vi fortsätter att samarbeta fullt ut med Finansinspektionen.
Den ena undersökningen ledde dessutom till att en anmälan om misstänkt korruption lämnades över till Riksenheten mot korruption. Anmälan avser enskilda individer, inte företaget Alecta.
Våra innehav, med ett sammanlagt värde på 20 miljarder kronor, i de amerikanska bankerna Silicon Valley Bank, Signature Bank och First Republic Bank, blev värdelösa när bankerna kollapsade i en så kallad bank run i USA, som en följd av den snabba ränteuppgången.
Även vårt största innehav Heimstaden Bostad påverkades negativt av ränteutvecklingen. Det blev även uppenbart att rådande aktieägaravtal inte var optimalt för Alecta. Det ledde till en betydande värdenedgång för oss under året.
Förbättringsprogram
Under våren genomfördes ledningsförändringar, samtidigt som en översyn inleddes för att ta fram åtgärder för att minska riskerna i aktieportföljen. Sedan mitt tillträde som verkställande direktör den 1 september har jag fortsatt och intensifierat detta arbete.
Vi har initierat ett förbättringsprogram med åtgärder inom tre områden; Styrning, Riskhantering samt Kompetens och kultur.
Inom styrning ser vi över och anpassar bland annat styrdokument, mandat, limiter, återrapportering och dokumentation.
Inom riskhantering ska vi enkelt uttryckt ha bättre koll på våra risker, med fokus på portföljkonstruktion och -analys samt koncentrationsrisker.
Inom området kompetens och kultur arbetar vi med att stärka ledarskapet och kompetens genom utbildning och rekryteringar.
Efter ett år präglat av turbulens hade Alecta vid inledningen av 2024 en ny styrelseordförande, ny verkställande direktör, ny kapitalförvaltningschef och ny aktiechef. Dessutom har vi en tillförordnad chefsjurist och en tillförordnad chef för reala tillgångar med pågående rekryteringar till dessa befattningar.
Avkastning
Avkastningen på Alectas totala tillgångar under 2023 uppgick till 7,4 (–7,9) procent. För den premiebestämda produkten Alecta Optimal Pension var avkastningen under året 8,7 (–9,8) procent. Den genomsnittliga avkastningen de senaste fem åren har varit 9,3 (6,7) procent. Därmed nådde vi målet att Alecta Optimal Pensions totalavkastning ska vara bäst eller näst bäst i jämförelse med ett urval av relevanta konkurrenter inom traditionell försäkring.
För den förmånsbestämda ITP 2-produkten var avkastningen under året 7,1 (–7,4) procent. Den genomsnittliga avkastningen de senaste fem åren har varit 6,4 (4,5) procent.
Vi nådde målet att totalavkastningen för förmånsbestämd försäkring ska överträffa avkastningskravet med 0,5 procentenheter per år i genomsnitt under en femårsperiod.
I avkastningen ingår en värdenedgång vid årets slut på cirka 25 procent i vårt innehav i Heimstaden Bostad, varav 12 procent är hänförligt till ett minskat substansvärde i bolaget och 15 procent till en rabatt på Alectas aktier baserat på en oberoende marknadsvärdering.
Avkastningen för den premiebestämda portföljen är till stor del hänförlig till att Alectas produkt har en hög andel aktier, samt till en god utveckling på aktiemarknaderna. Dessutom har räntetillgångarna utvecklats väl.
Nöjda kunder
Alecta nådde målet för nöjda privat- och företagskunder. Utfallet för 2023 för privatkunder blev 5,6 av maximalt 6,0 jämfört med målet på 5,6, och för företagskunder 5,6 jämfört med målet på 5,4. Detta tack vare våra kunniga medarbetare på kundservice.
Vi är dock medvetna om att detta mål endast representerar den begränsade andel kunder som kontaktar kundservice. I de förtroende- och varumärkesundersökningar som representerar hela kundbasen har förtroendet och attityden till Alecta försämrats markant av händelserna under 2023.
Kostnader och kollektiv konsolideringsnivå
Enligt måluppföljningen uppgick Alectas driftskostnader, exklusive kapitalförvaltningskostnader, till 734 miljoner kronor, vilket var högre än målet på 692 miljoner kronor. Det högre utfallet är främst hänförligt till kostnader av engångskaraktär relaterade till händelser i samband med förlusterna i de amerikanska bankerna och turbulensen kring investeringen i Heimstaden Bostad. Vi har även haft motsvarande engångskostnader inom kapitalförvaltningen.
Den kollektiva konsolideringsnivån för förmånsbestämd pension uppgick vid årets slut till 158 (172) procent. Den lägre nivån 2023 är hänförlig till styrelsens beslut att värdesäkra pensionerna samt till att räntorna sjunkit, vilket medfört att värdet av pensionsåtagandena ökat. Nivån för 2023 ligger inom det intervall som styrelsen fastställt.
Sammantaget är Alecta fortsatt ett mycket finansiellt starkt och stabilt företag.
Kompetenta och engagerade medarbetare
Under detta besvärliga år har våra medarbetare, förutom insatser kopplat till krisen, fortsatt arbeta för kundernas bästa och för att vi ska nå våra mål. Vi har även gjort framsteg i arbetet med att leverera systemlösningar snabbare och bättre än tidigare, och kontinuerligt höjt kompetensen inom AI.
Det är glädjande att kunder som varit i kontakt med vår kundservice fortsatt är mycket nöjda trots det ansträngda läget. Jag vill rikta ett stort tack till alla medarbetare för deras hårda och idoga arbete under detta besvärliga år.
Ny avtalsperiod och produkt
Under våren genomförde Collectum en upphandling om en ny femårig avtalsperiod för ITP 1, som började gälla 1 oktober. Alecta tilldelades rollen som förvalsbolag. Det innebar att den 1 oktober fick alla våra 1,7 miljoner kunder med den premiebestämda ITP 1-produkten Alecta Optimal Pension tillgång till tydliga förbättringar. Under ett helt arbetsliv medför dessa förbättringar höjda pensioner med 6 procent samt minskad volatilitet i pensionsprognoser och pensionsutbetalningar med 60 procent.
Alectas styrelse beslutade dessutom i november att höja de förmånsbestämda pensionerna med omkring 6,5 procent för 2024, motsvarande inflationen det senaste året. Totalt innebär det att 34 miljarder kronor fördelas ut till 1,6 miljoner ITP 2- kunder. Beslutet gäller både pensioner under utbetalning och intjänad pension som ännu inte börjat betalas ut.
Alecta 2028
Arbetet inom strategiprogrammet Alecta 2028 har fortgått under året, och har blivit ännu viktigare i arbetet att återskapa förtroendet. Inte minst gäller det att arbeta mer datadrivet för att förbättra analyser, beslutsunderlag, uppföljning och mätning. Alecta har en mycket stor mängd data och har under året drivit ett intensivt arbete med att dels utveckla och implementera nya kvalificerade analysverktyg, dels strukturera och definiera datan.
Vi kommer bland annat kunna förbättra möjligheten att analysera vårt bestånd, våra framtida åtaganden och risker, och därmed få en ännu bättre match mellan tillgångar och skulder. Därmed stärker vi förutsättningarna för att kunna ge ännu mer stabila pensioner i framtiden.
Inom övriga förflyttningsområden har arbetet fortgått med att utveckla hållbarhetsarbetet och sätta nya mål för detta, samt med att utveckla varumärkesplattformen och förbättra kundservice och vår webbtjänst. Vi har uppgraderat kundmötet via telefon genom en ny kontaktcenterlösning, och möjliggjort för fler kundgrupper att vara digitala i sina kontakter med Alecta.
Fokus på trygghet
Alecta är ett företag med engagerade medarbetare med hög kompetens och ett viktigt uppdrag som motiverar och vägleder oss alla framåt. Vi har under alla år haft som mål att leverera bästa möjliga värde och trygghet till våra kunder, som också är våra ägare.
Jag vill försäkra våra kunder, arbetsmarknadens parter, medarbetare och andra intressenter att vi tar det som skett på största allvar. Vi har full förståelse för att det skapat besvikelse, irritation och oro. Vi ska vara bättre än så här. Tillsammans med alla duktiga kollegor är jag övertygad om att vi kommer bygga ett bättre Alecta, men vi är beredda på att det kommer att ta tid och kräva hårt arbete. Det är det minsta våra kunder kan förvänta sig av oss.
Peder Hasslev
Verkställande direktör,
Alecta Tjänstepension Ömsesidigt