För dig som bor utomlands
Du får din pension utbetald i den valuta som är mest gångbar i landet du bor i. Vill du få pengarna i svenska kronor behöver du meddela oss det.
Konto
Du kan få din pension insatt på ett bankkonto i Sverige eller på ett utländskt bankkonto*. Utbetalningen sker den 25:e varje månad, men har du ett utländskt bankkonto tar det några dagar extra innan pengarna finns på ditt konto.
*Det finns undantag när vi inte kan betala ut pensionen till ett utländskt bankkonto, till exempel om det finns internationella sanktioner riktade mot landet. Kontakta oss om du vill veta mer.
Bekräfta din identitet
När du bor utomlands behöver vi göra en ID-kontroll innan vi kan starta din pensionsutbetalning. Det enklaste sättet för dig att bekräfta din identitet är att logga in på Mina Sidor. När du loggar in bekräftar du din identitet och vi kan betala ut din pension.
Vi skickar även ett brev till dig och du kan bekräfta din identitet genom att vidimera och skicka in blanketten du får i brevet.
Ny adress
Du som bor utomlands och flyttar behöver anmäla den nya adressen skriftligt till oss. Skicka dina nya adressuppgifter till:
Alecta
SE-103 73 Stockholm
Skatt
När du bor utomlands kan du ansöka om så kallad särskild inkomstskatt för utomlands bosatt (SINK) hos Skatteverket.
- Om Skatteverket beviljar din ansökan får du ett SINK-beslut, skicka det till oss så drar vi skatt enligt beslutet.
- Vi drar skatt med 30 procent på din pension eller enligt aktuell skattetabell om du inte har ett SINK-beslut.
läs mer
Skatteregistreringsnummer (TIN)
Du som bor utomlands kan logga in på Mina Sidor och ange ditt utländska skatteregistreringsnummer (TIN). Vi skickar med skatteregistreringsnumret på kontrolluppgiften till Skatteverket.
Om du flyttar till ett annat land så får du ett nytt skatteregistreringsnummer i det nya landet. Då kan du logga in och ändra nummer på Mina Sidor.
Om du saknar ett skatteregistreringsnummer kan du kontakta skattemyndigheten i det land du är bosatt i, så hjälper de dig.
Levnadsintyg en gång per år
Du som bor utomlands och har en pensionsutbetalning från oss, behöver varje år intyga att du fortfarande lever. Det gör du genom att logga in på Mina sidor eller genom att fylla i det levnadsintyg som vi skickar till dig en gång per år. Intyget behöver du få godkänt av svensk ambassad, svenskt konsulat, utländsk polismyndighet eller annan myndighet. Hör vi inget från dig stoppar vi utbetalningarna av din pension.
I de flesta fall får vi uppgiften automatiskt
Du får inget levandsintyg från oss om du samtidigt får pension från Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten. Då får vi istället uppgiften direkt från dem.
Skriv gärna en kommentar om sidan
Vi vill gärna ha förslag och synpunkter som hjälper oss att förbättra vår webbplats. Vi läser allt men svarar inte här. Har du istället ett ärende eller en fråga till vår kundservice kan du skicka ett meddelande eller ringa till oss. Här hittar du våra telefonnummer.
Tack för din synpunkt!
Vi läser alla synpunkter men svarar inte på dem. Om du vill komma i kontakt med oss ber vi dig kontakta vår kundservice