Karin, Kommunikation
Mitt tips till dig som är företagskund, är att skaffa Internetkontoret. Där kan du själv få överblick över företagets kostnader för tjänstepensionen och se vilka försäkringar dina anställda har.
Så skaffar du internetkontoret
Vårt Internetkontor är ett enkelt och säkert verktyg för dig som arbetar med företagets ekonomi och personalfrågor. Här får du översikter, prognoser och kan göra egna beräkningar.
Är du ombud, är du också välkommen att skaffa Alectas Internetkontor och ta del av tjänster och uppgifter för de kunder som du har fullmakt för.
Några exempel på vad du kan göra
- Hämta löneskatteunderlag för ITP 2.
- Räkna fram kostnaden för ITP 2 vid en löneändring.
- Se vad kostar det att anställa en ny medarbetare med ITP 2.
- Lista vilka anställda med ITP som är sjukanmälda till Collectum.
- Beställa historik för löner och premier upp till fem år bakåt i tiden.
- Skicka säkra meddelanden genom "Mejla Alecta".
Läs mer
Tjänster i Internetkontoret
Alecta och Collectums Internetkontor
Om ditt företag ännu inte skaffat Alectas internetkontor gör ni det genom att skriva under vårt avtal.
Gör så här
- Logga in med din egen e-legitimation.
- Klicka på "Skaffa internetkontoret" och fyll i och skicka formuläret där du bland annat anger organisationsnummer, vem som ska vara huvudansvarig och vem som är firmatecknare.
Är ni ett förbund?
Om ni är ett förbund eller en förening, behöver du bifoga ett protokoll som styrker vem som är firmatecknare.
När vi har tagit emot er anmälan om att teckna avtal, skickar vi ett mejl till den eller de som är firmatecknare där vi ber om en digital underskrift. Firmatecknaren loggar då in med sin e-legitimation och signerar avtalet.
När allt är klart hör vi av oss
När avtalet är signerat mejlar vi den som blivit utsedd till huvudansvarig på ert företag som nu kan logga in med sin egen e-legitimation.
Vem eller vilka som ska ha tillgång till internetkontoret bestämmer företaget själv. Företaget utser också en huvudansvarig som har till uppgift att sköta företagets behörigheter för användarna i internetkontoret.
Frågor om din egen behörighet
Det är till den huvudansvariga du vänder dig om du har frågor om din egen behörighet.
Läs mer
Vårt internetkontor ger en översikt över företagets kostnader och försäkringsåtaganden. För att kunna använda internetkontorets tjänster behöver du fylla i en behörighetsanmälan. Därefter kan du skicka dina fullmakter till oss genom Fullmaktskollen.
Logga in här och fyll i behörighetsanmälan
Bekräftelse till din e-post
När vi registrerat din anmälan får du ett bekräftelsemejl till den mejladress du anmält. Därefter är du välkommen att logga in.
Läs mer
Skriv gärna en kommentar om sidan
Vi vill gärna ha förslag och synpunkter som hjälper oss att förbättra vår webbplats. Vi läser allt men svarar inte här. Har du istället ett ärende eller en fråga till vår kundservice kan du skicka ett meddelande eller ringa till oss. Här hittar du våra telefonnummer.
Tack för din synpunkt!
Vi läser alla synpunkter men svarar inte på dem. Om du vill komma i kontakt med oss ber vi dig kontakta vår kundservice