Arbetsgivardeklaration, AGI, på individnivå
Från och med den 1 januari 2019 ska arbetsgivare redovisa löneutbetalningar, skatteavdrag och förmåner för sina nuvarande och tidigare anställda till Skatteverket varje månad. Det beror på Skatteverkets regler för hur pensionsutbetalningar ska redovisas och på hur arbetsgivaren valt att finansiera sina anställdas ålderspension.
Arbetsgivaren gör det genom att skicka in Arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI. Utbetalningar av tjänstepension i försäkring är undantagna från kraven på månatlig AGI men tjänstepensioner där arbetsgivaren själv förvaltar pensionen (i egen regi) ska rapporteras.
PRI informerar arbetsgivare
PRI ger arbetsgivare all nödvändig information om hur lösningen för AGI-rapportering fungerar. Du som ansvarig arbetsgivare får också veta vad du behöver göra när det gäller utbetalningarna varje månad. PRI erbjuder även utbildning i ämnet och har information på sin webbplats, se länk nedan.
Alecta informerar tidigare anställda
Vi på Alecta ansvarar för informationen till tidigare anställda. Vill de veta mer kan du som arbetsgivare hänvisa dem till vår sida Uppgifter om tidigare arbetsgivare eller till Mina sidor på alecta.se.
Läs mer
PRI - Arbetsgivardeklaration på individnivå
Uppgifter om tidigare arbetsgivare
Logga in påMina sidor
Skriv gärna en kommentar om sidan
Vi vill gärna ha förslag och synpunkter som hjälper oss att förbättra vår webbplats. Vi läser allt men svarar inte här. Har du istället ett ärende eller en fråga till vår kundservice kan du skicka ett meddelande eller ringa till oss. Här hittar du våra telefonnummer.
Tack för din synpunkt!
Vi läser alla synpunkter men svarar inte på dem. Om du vill komma i kontakt med oss ber vi dig kontakta vår kundservice