Flexiblare regler för utbetalning av tjänstepension

Parterna inom ITP, Avtalspension SAF-LO, KAP-KL/AKAP-KR och PA 16 har beslutat om flexiblare regler för utbetalning av tjänstepension. Parterna inom FTP och PA-KFS har ännu inte fattat något beslut om flexiblare utbetalningsregler.

För dig som har din tjänstepension hos oss på Alecta

När de nya reglerna börjar gälla ser lite olika ut beroende på avtalsområde och försäkringsgivare. I Alecta gäller det här:

  • Du som har ITP och Avtalspension SAF-LO kan pausa utbetalningen av din ålderspension från 1 januari 2025.
  • Du som har KAP-KL/AKAP-KR kan pausa utbetalningen av din ålderspension från 1 juli 2025.
  • Du som har PA 16 kommer att kunna pausa utbetalningen av din ålderspension senast från 1 januari 2026.

Inom ovanstående avtalsområden kommer det även vara möjligt att förlänga utbetalningstiden för en ålderspension som har börjat att betalas ut. Exakt när det kommer att vara möjligt att göra det hos oss är inte klart i dagsläget. Mer information kommer under våren 2025.

Generella regler hos oss

  • Du kan pausa utbetalningen av din ålderspension. Möjligheten att pausa gäller även om du har startat din utbetalning innan de nya reglerna har börjat att gälla.
  • Det finns inga begränsningar för hur ofta, hur länge eller hur många gånger du kan pausa utbetalningen av din ålderspension.
  • Om du vill pausa utbetalningen av din ålderspension behöver du höra av dig till oss tidigast sex månader innan du vill pausa, och senast en månad innan.
  • Du kan inte pausa utbetalningen av efterlevandepension (familjepension, återbetalningsskydd eller familjeskydd).

Observera att den här informationen gäller om du vill pausa din tjänstepension hos oss på Alecta. Har du din tjänstepension i något annat pensionsbolag kan andra regler gälla.

Vanliga frågor och svar

Under hur lång tid kan jag pausa min utbetalning?
Det finns inga begränsningar för hur länge du kan pausa din utbetalning av ålderspension.

Kan jag lägga till ett återbetalningsskydd på min Alecta Optimal Pension när utbetalningen är pausad?
Du kan inte lägga till återbetalningsskydd efter att din ålderspension har börjat betalas ut, det gäller även om du har pausat din utbetalning. Du kan alltid ta bort återbetalningsskydd från din ålderspension.  

Hur många gånger kan jag pausa min utbetalning?
Det finns inga begränsningar för hur många gånger du kan pausa utbetalningen av din ålderspension.

Måste jag pausa all utbetalning?
Om du har förmånsbestämd ITP 2 Ålderspension och/eller ursprunglig ITPK i en försäkring måste du pausa hela den utbetalning som pågår från respektive del
(ITP 2 Ålderspension respektive ursprunglig ITPK). Du kan inte pausa till exempel endast halva utbetalningen från respektive del (ITP 2 Ålderspension respektive ursprunglig ITPK). Har du flera försäkringar med förmånsbestämd
ITP 2 Ålderspension och/eller ursprunglig ITPK behöver du inte pausa utbetalningen från alla försäkringar om du inte vill.

Om du har Alecta Optimal Pension måste du pausa hela den utbetalning som pågår från en försäkring. Du kan inte pausa endast en del, till exempel bara halva utbetalningen från en försäkring. Har du flera försäkringar i Alecta Optimal Pension behöver du inte pausa utbetalningen från alla försäkringar om du inte vill.

Kan jag flytta mitt pensionskapital om jag pausar min utbetalning
Nej, när din Alecta Optimal Pension har börjat betalas ut kan du inte flytta ditt pensionskapital.

Kan jag avbryta pausen och starta utbetalningen tidigare?
Ja, det går bra. Du behöver meddela oss senast månaden innan du vill starta utbetalningen.

Kan jag förlänga pausen av min utbetalning?
Ja, det går bra. Du behöver meddela oss senast månaden innan utbetalningen ska starta igen.

Vill du veta mer? 

Då är du varmt välkommen att ringa till oss på telefon 020-78 22 80.

Gillade du den här sidan?

Skriv gärna en kommentar om sidan

Vi vill gärna ha förslag och synpunkter som hjälper oss att förbättra vår webbplats. Vi läser allt men svarar inte här. Har du istället ett ärende eller en fråga till vår kundservice kan du skicka ett meddelande eller ringa till oss. Här hittar du våra telefonnummer.

Tack för din synpunkt!

Vi läser alla synpunkter men svarar inte på dem. Om du vill komma i kontakt med oss ber vi dig kontakta vår kundservice