Års- och hållbarhetsredovisning 2021
Året i korthet
Förändra stereotypa bilden av pensionärer
Stereotypa bilden av pensionärernas situation
Under året har Alecta arbetat för att nyansera den stereotypa bilden av pensionären. Vi har bland annat presenterat en uppmärksammad rapport om pensionärers ekonomiska situation, som visar att deras inkomster är klart bättre än tidigare känt.
Vi har även lanserat kampanjen "Ta pensionen", där vi vill lyfta pensioneringen till något aktivt och värt att fira. Vi har dessutom gjort en fotoutställning "Äldre men inte gammal" med 23 porträtt av svenskar som är just äldre men inte gamla.
Läs mer
Alecta blir tjänstepensionsbolag
Under året godkändes ansökan om att per den 1 januari 2022 omvandla Alecta till ett tjänstepensionsbolag i enlighet med den nya tjänstepensionslagstiftningen. Den ger Alecta de bästa förutsättningarna att även framöver kunna skapa god avkastning, till mycket låga avgifter. I och med omvandlingen byter också Alecta pensionsförsäkring, ömsesidigt namn till Alecta Tjänstepension Ömsesidigt.
Alecta Fastigheter startade
Alecta Fastigheter startade sin operativa verksamhet i januari 2021. Bolaget ska äga, förvalta och utveckla fastigheter i Sverige och Norden.
Alectas pensionsekonom
Pensionsekonomen deltog och bidrog till pensionsdebatten med fakta och inspel utifrån Alectas data och långa erfarenhet.
Bidrog till pensionsdebatten med fakta
Svenska konsumenter hamnar lätt i underläge gentemot säljare av fonder och försäkringar, till exempel när det gäller att förstå avgifternas påverkan och hur det svenska pensionssystemet fungerar. Därför har Alecta en oberoende pensionsekonom med mandat och ansvar att utmana branschen och stärka pensionsspararnas ställning.
Först när alla får en rimlig chans att kunna fatta välgrundade beslut får pensionen största möjliga värde, och först då kan försäkringsskyddet anpassas till vars och ens livssituation. Pensionsekonomen ska därför informera, inspirera, debattera, ta fram faktaunderlag och dela med sig av insikter från Alectas långa erfarenhet av pensionsförvaltning.
Pensionerna är hetare än på många år
Inte sedan 1950-talet har pensionsfrågan varit så aktuell i den politiska debatten. I september 2021 sjösattes det kontroversiella Inkomstpensionstillägget (IPT). Det är ett skattefinansierat pensionstillägg, och bryter därmed mot en av de grundläggande principerna i det svenska pensionssystemet; att pensionssystemet finansiellt ska stå på egna ben och vara väl avskilt från statsbudgeten. Samtidigt klargjorde regeringen att det bara var början på flera åtgärder för att stärka den allmänna pensionen.
Nästa steg blev förslaget om en särskild ”Trygghetspension”, i praktiken ett uppmjukat sjukförsäkringsregelverk som gör det lättare för personer som fyllt 60 år att beviljas sjukersättning.
Crescendot blev Vänsterpartiets ultimatum för att släppa fram Magdalena Andersson som statsminister i slutet av november: stärkta pensioner för de som har de allra lägsta inkomsterna. Detta i form av ett särskilt garantitillägg i bostadstillägget, en sinnrik konstruktion för att undvika att frågan skulle behöva tas upp i riksdagens pensionsgrupp där alla riksdagspartier utom (v) och (sd) finns representerade.
Att pensionsfrågan skulle stå i centrum för statsministeromröstningen och regeringsbildningen 2021 kom som en total överraskning för de allra flesta. Men frågan är het; mycket tyder på att pensionerna kommer att debatteras flitigt även under valrörelsen 2022.
Behöver Sverige högre pensioner?
I den allmänna debatten beskrivs det svenska pensionssystemet ofta som ”fallfärdigt” eller ett ”ett sjunkande skepp”, och gång på gång skrivs det indignerade artiklar och inlägg om att Sverige har oacceptabelt många ”fattigpensionärer”. Alecta har under året velat nyansera den bilden.
Visst finns det äldre som har väldigt låga inkomster, och som har svårt att få ekonomin att gå ihop. Men det finns också de som har det väldigt gott ställt, och de allra flesta befinner sig någonstans i mitten av skalan däremellan.
För att kartlägga hur det faktiskt ser ut i pensionärernas plånböcker gjorde Alecta under året en stor studie av den deklarerade inkomsten för alla de tre miljoner svenskar som är mellan 55 och 85 år gamla. Studien fick under året stor uppmärksamhet för sina fyra huvudsakliga observationer:
- En typisk pensionär har efter 70 års ålder en inkomst som motsvarar 75 procent av inkomsten åren före pensioneringen.
- Pensionärernas inkomster har blivit rejält mycket bättre över tid. Varje årskull har klart bättre inkomster än tidigare årskullar.
- Var fjärde svensk får en högre inkomst som pensionär.
- Det är vanligare med ”fattigyngre” och ”fattigmedelålders” än med ”fattigpensionärer”.
Teman för Pensionsekonomens arbete under året
Att pensionsfrågan blev så central i den politiska debatten bidrog till att öka intresset för Alectas studie av pensionärers inkomster, och pensionsekonomen gjorde under året ett femtiotal intervjuer om studien.
Den rapport om löneväxling som Alecta presenterade på försommaren väckte också stort intresse.
Utöver det har pensionsekonomen arbetat mycket med att svara på frågor om Alectas premiereduktioner 2022, produktegenskaperna hos Alecta Optimal Pension och hur olika pensionsåldrar och uttagstider påverkar pensionens storlek. Liksom tidigare år har pensionsekonomen också varit föreläsare och projektledare för kursen Pensionskunskap vid svenska högskolor och universitet.
Pensionsekonomens sociala medier
Pensionsekonomen ska finnas där pensionsspararna finns. Därför är Staffan aktiv i sociala medier och har egna konton på Twitter, Facebook, Linkedin och driver bloggen staffansström.se. Under året hade bloggen omkring 100 000 besök.
Vanliga frågor till pensionsekonomen
Några av de vanligaste frågorna under året har varit:
- Vad är en ”normal” pension?
- Hur påverkas min pension av pandemin?
- Vem tjänar egentligen på att göra ett tiotaggarval?
- Hur länge måste man jobba för att få en ok pension?
- Tjänar jag på att löneväxla?
- Hur påverkas mitt företag och mina anställda av premierabatterna 2022?
Läs mer
Alectas studie presenteras på temasidan Pensionärerna och ekonomin.
Flera stora investeringar för ökad hållbarhet
Alecta har gjort flera stora investeringar som på olika sätt har potential att bidra till en mer hållbar framtid.
Hållbara investeringar
Alecta har gjort flera stora investeringar som på olika sätt har potential att bidra till en mer hållbar framtid. Bland annat i Stena Renawable, verksamt inom förnyelsebar energi samt fjärrvärmebolaget Stockholm Exergi.
Våra investeringar i gröna obligationer, som finansierar en rad olika företag, projekt och verksamheter som tillsammans är en del i omställningen till en grönare framtid, uppgår till mer än 60 miljarder kronor, vilket gör den till en av världens största.
Lågt klimatavtryck i Alectas aktieportfölj
Alectas totala klimatavtryck från aktieportföljen har de senaste 4–5 åren minskat med 40 procent. I dag har vi med god marginal det lägsta avtrycket bland jämförbara bolag, mätt i utsläpp per omsättningskrona i portföljbolagen.
Obligation för social hållbarhet
Alecta har som huvudinvesterare investerat cirka 100 miljoner USD i en obligation för social hållbarhet, där kapitalet är öronmärkt för att stödja förbättrad tillgång till hälsa och sanitet, minskning av föroreningar genom förnybar energi samt hållbart producerade livsmedel.
Kundservice på hög nivå
Alecta har fortsatt lyckats upprätthålla kundservice på en lika bra nivå som innan pandemin, trots att arbetet skett på distans. Kundnöjdheten har också ökat under perioden. Våra medarbetare har arbetat hårt och visat på stor flexibilitet och uppfinningsrikedom för att fortsätta driva och utveckla verksamheten.
ESG4real
Under året uppdaterade vi vår certifiering enligt ESG4Real, vilket innebär en oberoende granskning av våra hållbarhetsprocesser för aktier och företagskrediter.
Rekordår för Alecta
2021 var avkastningen för den premiebestämda försäkringen Alecta Optimal Pension 24,1 procent, och för den förmånsbestämda försäkringen 15,2 procent. Det är ett av Alectas bästa år någonsin, sett till avkastning. Bakgrunden är stigande börser både i Sverige och övriga världen, en stark fastighetsmarknad och fokuserat arbete med att hitta avkastning på ränteinvesteringarna i en lågräntemiljö.
Medarbetare fortsätter leverera stort värde
Medarbetare fortsätter leverera stort värde
Liksom övriga omvärlden har Alectas verksamhet påverkats av de rådande förhållandena under covid-19 även under 2021. Trots osäkerhet kring pandemin har vårt arbete med effektivisering fortsatt i oförminskad takt. Transformationen mot ett agilt arbetssätt har börjat ge effekt på ledtider och det tvärfunktionella samarbetet har tagit ett stort steg framåt. De sammanlagt 14 agila utvecklingsteamen har levererat stort värde under året och har kommit en bra bit på väg i det agila arbetssättet.
1 231 miljarder i förvaltat kapital
Alectas förvaltade kapital har under året vuxit med runt 18 procent. Det förvaltade kapitalet har under de senaste fem åren ökat med nästan 500 miljarder kronor.
1230
miljarder i förvaltat kapital
2,6
miljoner privatkunder
35 000
företagskunder
Vd-ordet
Stärkta inför framtiden
Präglat av pandemin och sedermera en period av återgång till ett mer normalt arbets-, privat- och näringsliv, blev 2021 ännu ett ovanligt år. Inte heller kapitalmarknaden kan betecknas som ordinär.
Stärkta inför framtiden
Präglat av pandemin och sedermera en period av återgång till ett mer normalt arbets-, privat- och näringsliv, blev 2021 ännu ett ovanligt år. Inte heller kapitalmarknaden kan betecknas som ordinär.
Inom ramen för Alecta 2023 har vi arbetat med att förändra vår investeringsstrategi och bredda vår portfölj med nya tillgångsslag, för att säkra att vi även framdeles levererar bäst avkastning i branschen. Vi kommer att öka andelen alternativa tillgångar, som huvudsakligen utgörs av reala tillgångar.
I oktober 2021 inledde vi hemtagande av förvaltning och utveckling av våra svenska fastigheter till vårt dotterbolag Alecta Fastigheter, som bildades under 2020. Det var möjligt tack vare ett fantastiskt hängivet arbete av många nyanställda medarbetare. Vid årets slut var omkring 70 procent av fastighetsförvaltningen hemtagen. Syftet är att få bättre kontroll över hela värdekedjan så att vi kan utveckla fastigheterna och skapa större värde för både Alecta fastigheters kunder och Alectas pensionssparare.
Automatisering och digitalisering
Eftersom vi vet att låga avgifter är en grundläggande förutsättning för bra pensioner, var minskade kostnader en central del av Alecta 2023. Målet var att minska kostnadsnivån med 5 procent till 2023. Detta har vi nu lyckats med ett år tidigare än den ursprungliga planen, framför allt genom att digitalisera och automatisera såväl kundmötet som olika interna funktioner och processer.
En förutsättning för att lyckas med det på så kort tid har varit att vi införde tvärfunktionella agila utvecklingsteam som arbetat enligt en agil metodik för verksamhetsutveckling, och ett mer självledande medarbetarskap och delegerat beslutsfattande i hela företaget. Jag är mäkta imponerad av att våra medarbetare lyckades genomföra den genomgripande förändringen i vårt arbetssätt på distans mitt under pandemin.
Värdesäkring och premiereduktion
Den goda utvecklingen för våra investeringar gjorde att Alectas styrelse under november kunde besluta om att värdesäkra förmånsbestämda pensioner med 2,51 procent, införa en premiereduktion för förmånsbestämd ålders- och familjepension med 30 procent i förhållande till den då gällande premienivån samt ge premiereduktioner för riskförsäkringar med 7,7 miljarder kronor.
Tjänstepensionsbolag
Under året godkändes ansökan om att per den 1 januari 2022 omvandla Alecta till ett tjänstepensionsbolag i enlighet med den nya tjänstepensionslagstiftningen. Den ger Alecta de bästa förutsättningarna att även framöver kunna skapa god avkastning, till mycket låga avgifter. I och med omvandlingen byter också Alecta pensionsförsäkring, ömsesidigt namn till Alecta Tjänstepension Ömsesidigt.
Hållbarhet
Under året presenterade vi våra mål för koldioxidutsläpp i våra investeringar, inom ramen för Net Zero Asset Owner Alliance som Alecta är medgrundare till. Bland delmålen finns minskningar av koldioxidutsläpp med 25 procent till 2025 för våra innehav i aktier och företagsobligationer, på väg mot en koldioxidneutral tillgångsportfölj 2050.
Alectas totala klimatavtryck från aktieportföljen har de senaste 4–5 åren minskat med 40 procent. I dag har vi med god marginal det lägsta avtrycket bland jämförbara bolag, mätt i utsläpp per omsättningskrona i portföljbolagen.
Dessutom har Alecta gjort flera stora investeringar som på olika sätt har potential att bidra till en mer hållbar framtid. Bland annat i Stena Renawable, verksamt inom förnyelsebar energi, fjärrvärmebolaget Stockholm Exergi och 1 miljard kronor i en obligation för social hållbarhet.
Vår portfölj av investeringar i gröna obligationer, som finansierar en rad olika företag, projekt och verksamheter som tillsammans är en del i omställningen till en grönare framtid, uppgår till 60 miljarder kronor, vilket gör den till en av världens största.
Hållbart pensionssystem
I ett större perspektiv syftar vårt hållbarhetsansvar att bidra till ett hållbart pensionssystem. Utöver ansvarsfulla investeringar omfattar detta bra pensioner och stabila bolag, inklusive att det finns ett förtroende för hela systemet. Vi på Alecta vill bidra med vår kunskap till en debatt om pensionssystemet som baseras på fakta, så att de beslut som fattas är välgrundade.
Under året publicerade vi en mycket uppmärksammad rapport om pensionärernas verkliga ekonomiska situation, som visar att de svenska pensionärerna sammantaget har en god ekonomi. Det finns grupper som har det problematiskt, men det är inte ett generellt problem på grund av ett underlevererande system. Senare under året gjorde såväl Pensionsmyndigheten som SNS (Studieförbundet Näringsliv och Samhälle) undersökningar som gav snarlika resultat.
Starka i en orolig tid och inför upphandlingen
Efter en skakig start på börsåret fanns det under inledningen av 2022 ändå en spirande optimism när pandemin började ebba ut, och restriktionerna lyftes i många länder. Tyvärr byttes den glädjen abrupt mot oro, när Ryssland invaderade Ukraina. Ett nytt krig i Europa känns både obegripligt och skrämmande. Alecta har liksom många andra företag valt att ge bidrag till Röda Korset och UNHCR i deras arbete för att stötta det orättfärdigt drabbade ukrainska folket.
Alecta har sedan tidigare inga investeringar i Ryssland eller ryska företag. Vi har inte heller någon exponering mot Ukraina. Vår starka finansiella ställning gör också att det inte finns någon anledning till oro för pensionerna i dagsläget. De finansiella marknaderna kommer fortsatt att påverkas och det kan förmodligen bli svängningar både upp och ned. Men det är viktigt att komma ihåg att vår horisont är mycket långsiktig. Vårt uppdrag är att säkra bästa möjliga värde på pensionskapitalet upp till 40-50 år framåt, och det har vi under lång tid lagt en stabil grund för att kunna göra på bästa sätt.
En viktig del av detta är den strategiska plan som vi antog 2018. Det arbetet gör att vi står ännu stabilare i en orolig tid. Dessutom är vi övertygade om att vi kommer att kunna lämna ett mycket konkurrenskraftigt anbud, som ger än mer värde till våra kunder, i upphandlingen under 2022 av förvalet till ITP1 för ytterligare en femårsperiod.
Det är ett fantastiskt arbete som vi alla på Alecta kan vara stolta över, både nuvarande och tidigare medarbetare. Tack än en gång för er klokskap och ert engagemang!
Magnus Billing
Verkställande direktör
Verksamhetsmål
God avkastning och stark finansiell ställning
Alectas avkastning ska vara konkurrenskraftig, såväl på totalnivå som på tillgångsslagsnivå. Vi ska uppnå de långsiktiga avkastningsmålen samtidigt som vår finansiella ställning ska vara tillräckligt stark för att klara händelser som kan inträffa enligt vår långsiktiga riskbedömning.
Genomsnittlig avkastning 5 år
Totalavkastningen för förmånsbestämd försäkring ska överträffa avkastningskravet med 0,5 procentenheter per år i genomsnitt under en femårsperiod.
Alecta Optimal Pensions genomsnittliga femårsavkastning ska vara högst eller näst högst av befintliga och tänkbara leverantörer av ITP 1.
Trygga och nöjda kunder
Våra kunder ska känna sig trygga och nöjda och känna förtroende för Alecta. Därför är det extra viktigt att de kunder som kontaktar oss får god service, och att Alecta har ett gott anseende som en ansvarsfull aktör i samhället. Med långsiktighet, omtanke och kunnande får vi kunderna att känna trygghet med Alecta.
Privat
Företag
Låga kostnader och hög effektivitet
Alecta ska ha branschens högsta effektivitet. Vi har genom vårt uppdrag alla förutsättningar att kunna ha det.
Driftskostnader exklusive rörlig ersättning
953
miljonerFör 2021 var målnivån att Alectas driftskostnader inte skulle överstiga 953 miljoner kronor, exklusive rörlig ersättning.
934
miljonerAlectas driftskostnader uppgick till 934 miljoner exkl. rörlig ersättning. Vi kan därmed konstatera att vi klarade kostnadsmålet för 2021.
Uppföljning
Kostnaderna följs upp genom nyckeltal som förvaltningskostnadsprocent och kostnad per försäkrad. Då nyckeltalen påverkas betydligt av andra faktorer än driftskostnaderna översätts ambitionen årligen till ett kostnadsmål i miljoner kronor.
Hållbarhetsmål
Hållbarhet hos oss på Alecta
Vårt viktigaste hållbarhetsansvar är att bidra till ett hållbart pensionssystem – genom att ge bra pension, vara ett stabilt och pålitligt pensionsbolag och en ansvarsfull investerare. Förtroendet för den kollektivavtalade tjänstepensionen är en viktig dimension i ett hållbart pensionssystem, liksom förtroendet för Alecta och vår roll i systemet.
Våra hållbarhetsmål
Ett hållbart pensionssystem
Vårt viktigaste hållbarhetsansvar är att bidra till ett hållbart pensionssystem – genom att ge bra pension, vara ett stabilt och pålitligt pensionsbolag och en ansvarsfull investerare. Därför är förtroendet för den kollektivavtalade tjänstepensionen en viktig dimension i ett hållbart pensionssystem. Alecta ska verka för att stärka det förtroendet genom kunskapsspridning och påverkan.
38
av tjänstemän i Sverige uppfattar Alecta som ett stabilt och tryggt bolag.
Vi stärker förtroendet bland annat genom kunskapsspridning och deltagande i debatten. Genom faktabaserade rapporter om pensionärernas ekonomiska situation har Alecta bidragit till pensionsdebatten. Alecta har även arbetat för att nyansera den stereotypa bilden av pensionären. Målet följs upp genom att mäta förtroendet för Alecta.
Klimatavtryck nettonoll år 2050
Ett långsiktigt investeringsperspektiv innebär att klimatomställning kan översättas till både risker och investeringsmöjligheter som bidrar till kundernas avkastning. Alectas ambition är en investeringsportfölj som utvecklas i linje med klimatmålen om 1,5 grader och att klimatavtrycket ska vara nettonoll år 2050.
- 2019
- 2020
- 2021
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
- 0
Aktieportföljens koldioxidavtryck, tCO2e/mkr i intäkter
Koldioxidavtrycket redovisas numera enligt Svensk Försäkrings uppdaterade branschstandard. Under året har Alecta antagit delmål för 2025 inom ramen för initiativet Net-Zero Asset Owner Alliance (NZAOA), de omfattar aktier, företagskrediter och direktägda fastigheter. Vi har fortsatt utveckla klimataspekter i analysen och investeringsprocessen. Alecta har också redovisat klimatarbetet och hur olika scenarier kan påverka portföljen i vår andra klimatredovisning enligt TCFD.
Stärka mångfalden i hela Alecta
Genom att stärka och bredda vår mångfald kan vi få en än mer innovativ och effektiv verksamhet, och ökad kompetens på alla nivåer i organisationen.
33
andel kvinnor i företagsledningen
54
andel kvinnliga chefer
Alecta ska vara en attraktiv arbetsgivare som tar tillvara och främjar mångfald. Det beaktas vid rekrytering, vidareutveckling och genom tvärfunktionella samarbeten. En indikator vi följer är jämställdhet, och här anger vi andelen kvinnor i företagsledningen samt andel kvinnliga chefer på Alecta Tjänstepension Ömsesidigt, moderbolaget. Koncerndata finns i den fullständiga rapporten.
Använda resurser mer effektivt
Hållbarhet är starkt förknippat med miljö och Alectas miljöarbete ska reflektera det resursfokus som präglar arbetet i övrigt, det innebär också ett ökat fokus på moderna arbetssätt med digitala verktyg och möjligheter.
75 %
av alla kundutskick är nu digitala
Alecta följer upp ett antal indikatorer kopplade till miljöavtrycket från drift av vår verksamhet. Det omfattar fastighetsenergi, resor, pappersanvändning och kundbrev. Kundbrev och dess transporter står för en betydande del av det avtrycket, och genom att öka andelen digitala kundbrev har vi minskat pappersanvändningen betydande över åren.
Ett hållbart pensionssystem
Ett hållbart pensionssystem
Ålderdomen är inget man ska behöva oroa sig över som ung. Därför är det en viktig del av samhällskontraktet att pensionerna ska gå att leva på. Alectas verksamhet förmedlar denna trygghet genom att bidra till det vi kallar ett hållbart pensionssystem.
Det är ett system som vilar på tre hörnstenar: pensioner som pensionstagarna kan leva på nu och i framtiden, pålitliga pensionsbolag och ansvarsfulla investeringar som bidrar till ett hållbart samhälle. Tillsammans ger det ett fokus på god avkastning, låga avgifter, hög effektivitet samt ett väl integrerat hållbarhetsarbete.
Som långsiktig och aktiv ägare behöver vi ha ett brett perspektiv på risker och möjligheter. Vi är övertygade om att ansvarsfulla investeringar ger en god avkastning som leder till bra pensioner både nu och i framtiden.
Ett stabilt pensionsbolag har bättre förutsättningar att fatta de långsiktiga beslut som verksamheten behöver. Dessutom krävs rätt kompetenser för att verka i en föränderlig värld och leva upp till våra högt ställda mål och ambitioner. Det är så vi kan upprätthålla ett hållbart pensionssystem.
En bra pension
En bra pension baseras på tre delar – låga avgifter, god avkastning och information som är begriplig och lättillgänglig. Då kan kunderna förstå värdet av en trygg ålderdom och ett tryggt pensionssystem.
Låga avgifter avgörande för en bra pension
En ITP-försäkrad person med pension i Alectas premiebestämda produkt betalar en avgift på 0,09 procent av förvaltat kapital, med ett tak på 600 kronor per år, vilket är bland de absolut lägsta i branschen. Tack vare att vi är kollektivt upphandlade, har hög kostnadsmedvetenhet och betydande stordriftsfördelar kan Alecta pressa ner avgiften vilket gynnar värdet på pensionen.
God avkastning med förvaltning i egen regi
Alecta förvaltar över 1 000 miljarder kronor. Förvaltningsmodellen, som är unik för en så stor portfölj, innebär att nästintill all förvaltning sker i egen regi. Investeringarna i aktier är fokuserade till ett begränsat antal innehav, drygt 100, där vi har ett betydande ägande och god insyn. Det är en effektiv modell som resulterat i låga avgifter och god avkastning. Vid utgången av 2021 var den genomsnittliga årliga avkastningen för de senaste fem åren 10,9 procent för den premiebestämda produkten Alecta Optimal Pension och 7,5 procent för den förmånsbestämda produkten inom ITP 2.
Lättillgänglig information
Lättillgänglig och begriplig information är en förutsättning för att kunderna ska uppfatta värdet av sin pension. Därför arbetar vi ständigt med att förbättra informationen till våra kunder. Kundnära utveckling är viktigt för Alecta och vi sätter en stolthet i att involvera kunden i vårt förbättringsarbete. Som ett exempel analyserar vi inkommande samtal för att förbättra svar och funktioner på vår hemsida. Under året har vi bland annat infört ytterligare ett sätt för våra kunder att legitimera sig digitalt då vi anslutit oss till Freja e-id.
Alecta arbetar även nära informationsbolaget Avtalat som etableras av PTK, Svenskt Näringsliv och LO med syfte att skapa ett enhetligt gränssnitt och kommunikation avseende kollektivavtalade försäkringar.
Nöjda kunder ett kvalitetsmått
Vårt mål är att ha trygga och nöjda kunder och vi genomför därför löpande undersökningar via sms till kunder som ringt till vår kundservice. Med sms:et följer en enkät med sex korta frågor om hur kunden upplevde vår service. Det ges också möjlighet att skriva fritextsvar, vilket många kunder gör. Resultaten visar en hög kundnöjdhet: 5,5 för privatkunder och 5,3 företagskunder på en 6-gradig skala. Alectas mål för 2021 var 5,4 för privatkunder och 5,3 för företagskunder, dvs vi överträffade målet för privatkunderna och nådde precis målet för företagskunderna. Vi får också övervägande positiv respons genom fritextsvaren, till exempel:
”Utmärkt service, snabbt vänligt och professionellt”.
"Klart och tydligt svar på min fråga. Också bra att man får besked via mail när ett nytt meddelande kommit in".
Planering av pensionsuttag
De flesta blivande pensionärer är intresserade av att planera och laborera med sitt pensionsuttag. Alecta erbjuder alla privatkunder som närmar sig pensionen möjligheten att testa och planera sitt pensionsuttag genom tjänsten Pensionsplaneraren.
Pensionsplaneraren täcker dock endast en del av privatkundernas pensioner, nämligen den som finns hos Alecta. Under 2019 lanserades Uttagsplaneraren hos minPension. Här kan kunder som närmar sig pensionen laborera med hela sin pension. När kunderna har gjort sina planer på minpension.se och väljer att ta ut pensionen hänvisas de till Alectas pensionsplanerare för de delar som rör Alecta.
Verktygen gör det enklare för kunderna att beräkna hur pensionen påverkas av olika val, exempelvis uttagstider, samt smidigare att ta ut pensionen. Cirka 75 procent av de kunder som gör ändringar i sina pensionsuttag väljer att göra det på egen hand via Pensionsplaneraren.
Läs mer
länkar
Stabilt och pålitligt bolag
Tjänstepensionen är en del av det svenska pensionssystemet och därmed vilar ett samhällsansvar på Alecta. Vi måste vara finansiellt stabila och kostnadsmedvetna samt värna om ett starkt konsumentskydd. Det är viktigt att vi agerar ansvarsfullt med stor respekt för de regler som styr verksamheten.
Finansiell stabilitet över tid
Alecta har ett tydligt fokus på kostnadseffektivitet och stor respekt för att vi är förvaltare av kundernas pengar. Pensioner förvaltas på lång sikt och små skillnader får stora effekter över tid. Vår relation med en privatkund kan sträcka sig över 80 år, och med företagskunder längre än så. God kostnadskontroll bidrar till en stabilitet som gör att vi kan hålla låga avgifter över tid. Det är något som verkligen gynnar pensionen och minskar företagens kostnader för tjänstepensionen.
God kostnadskontroll kombinerat med en stark finansiell ställning ger uthållighet och bra möjligheter till en god riskjusterad avkastning på det pensionskapital som anförtrotts åt Alecta att förvalta samt förutsättningar för fortsatt låga avgifter. Solvensgraden är ett mått på vår finansiella styrka, och på hur väl tillgångarna räcker för att täcka våra framtida åtaganden. Vid utgången av 2021 var Alectas solvensgrad 167 procent (169), och riskmarginalerna både enligt Finansinspektionens trafikljusmodell och Alectas interna stresstester var betryggande.
God regelefterlevnad ett krav
Pension och försäkring präglas av omfattande regelkrav och är en tillståndspliktig bransch. Tillsynsmyndigheter bevakar att Alecta och övriga aktörer i branschen följer gällande regelverk. Inom Alecta lägger vi stort fokus på att säkerställa att vi efterlever de lagar, förordningar och myndigheters föreskrifter som redan gäller samt att vi är förberedda för kommande regelverk. Alectas arbete med regelefterlevnad är en del av internkontrollsystemet i vår företagsstyrningsmodell.
Omvandling till tjänstepensionsbolag
Alecta drev under året vidare projektet för att genomföra en omvandling från ömsesidigt försäkringsbolag till ett ömsesidigt tjänstepensionsbolag enligt lagen om tjänstepensionsföretag som trädde i kraft den 15 december 2019.
En viktig komponent i omvandlingsprojektet var att de ytterligare ändringar i lagen om tjänstepensionsföretag som riksdagen gav så kallade tillkännagivanden om i samband med att lagen antogs under hösten 2020 verkligen blev införda. Så skedde också genom att regeringen i januari 2021 lade fram en proposition med de ändringar som riksdagen hade begärt och riksdagen antog propositionen den 24 mars 2021, varefter ändringarna trädde i kraft den 1 maj 2021.
Genom de tillkommande lagändringarna blev det i Alectas analys än mer tydligt att en omvandling till tjänstepensionsbolag på avgörande punkter skulle vara till stor fördel för Alecta och Alectas kunder jämfört med alternativet att anpassa verksamheten full ut till försäkringsrörelselagstiftningen och Solvens 2-direktivet. I enlighet med denna analys kunde Alectas överstyrelse vid det ordinarie mötet den 22 april 2021 godkänna Alectas ansökan om omvandling, som därefter gavs in till Finansinspektionen för deras prövning.
Den 14 oktober 2021 godkände Finansinspektionen Alectas ansökan om omvandling med verkan från den 1 januari 2022. Det innebär att Alecta från och med det datumet är ett ömsesidigt tjänstepensionsbolag och bedriver sin verksamhet i enlighet med lagen om tjänstepensionsföretag under det nya namnet Alecta Tjänstepension Ömsesidigt.
Ansvarsfull investerare
Under 2021 var klimatet och hållbarhet på allas agenda. Många diskuterade en inkluderande omställning från pandemin, COP26 hölls i Glasgow och kallades ett ödesmöte för vår planets framtid och löften om framtida klimatneutralitet stod som spön i backen.
Alecta, som av FN-organ rankats som en föregångare inom arbete med hållbarhet, tog under 2021 flera steg mot att bli en än mer ansvarsfull investerare och syntes i den offentliga debatten. Vår övertygelse är enkel – de bolag som är bäst rustade för omställning kommer att bli bra investeringar för våra pensionssparare.
Hållbarhet och ansvarsfulla investeringar genomsyrar allt vi gör, men vi vill fokusera extra på tre händelser under 2021 som lett till ökad nytta för våra kunder och för de bolag vi investerar i:
- SIDA-garanterad social obligation.
- Ökat svenskt samarbete inom Net-Zero Asset Owner Alliance.
- Kundanpassad kommunikation om hur pensionen hänger ihop med klimatet.
SIDA-garanterad social obligation
2021 garanterade Sida, den svenska biståndsmyndigheten, en social obligation som möjliggör för privata aktörer att kliva in i biståndssektorn utan att ge avkall på avkastning till kommersiella villkor för investerare.
Obligationen togs fram av Danske Bank tillsammans med Sida och förvaltaren responsAbility. Sida var den första biståndsmyndigheten i världen som utfärdade en garanti för en social obligation riktad till privata investerare. De första investerarna var Alecta och Afa försäkring.
— Vi har de senaste åren ökat våra investeringar i sociala obligationer, i kombination med att vi har en av världens största portföljer av gröna obligationer. Investeringar där privata investerare samarbetar med biståndsorganisationer är intressant, eftersom helheten blir större än delarna, säger Julian Jonsson, portföljförvaltare på Alecta.
Obligationen inkluderar endast investeringar som stöder förbättrad tillgång till hälsa och sanitet, minskning av föroreningar genom förnybar energi, hållbart producerade livsmedel och tillgång till finansiering via så kallade mikrolån.
Ökat svenskt samarbete inom Net-Zero Asset Owner Alliance – klimatkapitalet
Fossilfria svenska pensionsportföljer innebär inte en fossilfri värld. Det var titeln på ett webbinarium som de svenska medlemmarna inom Net-Zero Asset Owner Alliance (NZAOA), Alecta, AMF, Folksam och Nordea, bjöd in till i oktober 2021. Alecta är en av medgrundarna till samarbetet där alla medlemmar åtagit sig ha att ha klimatneutrala investeringsportföljer 2050.
Webbinariet kretsade kring en rapport framtagen av Stockholm Environment Institute med titeln What does it take to achieve net zero? Rapporten belyser hur investerare kan samarbete med de bolag de investerar i för att nå nettonoll, och fokuserar på tung industri. Webbinariet modererades av Johan Kuylenstierna, ordförande i klimatpolitiska rådet.
Vid sändningen presenterade även de fyra svenska medlemmarna i NZAOA ett initiativ som ska lanseras under 2022 med namnet Klimatkapitalet. Initiativet syftar till att öka kunskapsnivån bland beslutsfattare och allmänhet om finansiell hållbarhet.
— I dagsläget finns inget brett åtgärdspaket för att demokratisera kunskapen om hur vi ska använda vårt gemensamma kapital för att nå nettonoll. Vi måste alla påminna oss om att det vi står här och pratar om idag är cirka 6 miljoner svenskars pengar, sa Alectas vd Magnus Billing under seminariet.
Kundanpassad klimatkommunikation
Under året som gått har vi lagt stort fokus på att underlätta för våra kunder att förstå kopplingen mellan klimatet och deras pensionssparande.
Genom undersökningar bland våra kunder har vi märkt att det inte är helt självklart. Därför har vi samlat viktiga fakta och information på sidan alecta.se/klimat. Där kan våra kunder läsa mer om just kopplingen mellan deras pension och klimatfrågan, vad en grön obligation är och varför vi investerar i dem och hur ett ökat pris på koldioxid kan påverka marknadsvärdet av bolag.
Läs mer
Läs rapporten
Se webbinariet
Här kan du läsa mer om vår investeringsprocess, våra innehav och vårt koldioxidavtryck.
Attraktiv arbetsgivare
Alectas ambition är att vara den mest attraktiva arbetsgivaren i branschen. Vi arbetar ständigt för att våra medarbetare ska trivas och utvecklas för att kunna bidra till Alectas verksamhet på bästa sätt.
Vi är stolta över de goda resultaten i våra medarbetarundersökningar, det stora antalet sökande till våra lediga tjänster och över det faktum att många av våra medarbetare väljer att stanna länge hos oss. Vi satsar mycket på aktiviteter som främjar hälsa, motivation, kompetens och gott ledarskap.
Engagemang under distansarbetet och successiv återgång till kontoret
Under året har vi arbetat för att inspirera och engagera Alectas medarbetare och för att bibehålla Alectas goda kultur även när vi arbetar på distans.
Vi har genomfört ett antal seminarier, sociala aktiviteter och evenemang digitalt och även uppmuntrat våra medarbetare att ses utomhus för att bibehålla en god kontakt. För att underlätta både återhämtning och fysisk aktivitet har vi erbjudit medicinsk yoga, kostseminarium, träning och föreläsningar – allt på distans. För att stötta cheferna i ledarskap på distans har vi haft månatliga chefsforum och genomfört två chefsdagar med temat självledarskap respektive modernt arbetssätt.
Redan under våren genomförde alla avdelningar inom Alecta workshops för att diskutera hur vi vill att morgondagens arbetsplats ska se ut. Hur tillvaratar vi både de goda erfarenheterna från distansarbetet och behåller de kvaliteter som ett kontor har för sociala möten, kulturbyggande och innovationskraft?
Flexibilitet, testa oss fram, självledarskap, kulturbyggande och sociala ytor var de ord/uttryck som förekom mest i de önskemål som kom in från organisationen. Resultatet från workshoparna var till stor nytta för oss när restriktionerna lättades under hösten och vi successivt började att gå tillbaka till kontoret.
De flesta av grupperna har landat i en kombination av arbete hemma respektive på kontoret. Vi tror att det kommer att ta tid att hitta rätt arbetsformer och tillåter oss att prova oss fram och testa för att hitta bra lösningar.
Ytterligare steg mot modernt arbetssätt
Medarbetare som får stor möjlighet att bidra och påverka tar också större ansvar, får ökad arbetsglädje och motivation. Under 2021 har vi därför fortsatt att arbeta mot ökat självledarskap och delegerat beslutsfattande i hela organisationen. Ett tydligt tecken på detta är att vi frångått uppdelningen av chefer respektive medarbetare avseende förväntningar på agerande/beteende, och har tagit fram en guideline – en ledstjärna - för självledarskap som gäller alla inom Alecta.
Vi arbetar kontinuerligt för att modernisera vårt arbetssätt och trots distansarbete och osäkerhet kring pandemin, har vårt arbete med effektivisering fortsatt i oförminskad takt. Transformationen mot ett agilt arbetssätt har börjat ge effekt på ledtider och det tvärfunktionella samarbetet har tagit ett stort steg framåt. De sammanlagt 14 agila utvecklingsteamen har levererat stort värde under året och har kommit en bra bit på väg i det agila arbetssättet. Vi är dock långt ifrån fullärda och fortsätter med utbildningar och visst konsultstöd under 2022. Även i övrig verksamhet har utvecklingen av arbetssättet tagit stora steg. Flera tvärfunktionella grupper har vuxit fram och automatiseringsgraden har ökat ytterligare. Det innebär i sin tur att medarbetare får tid över till mer komplexa frågor och utmanande arbetsuppgifter.
Traineeprogram inom IT
Traineeprogrammet som Alecta startade i september 2020 i samarbetet med Academic Work, blev en succé. Intresset för programmet var stort, drygt 200 personer sökte till de åtta traineetjänsterna. Syftet med programmet var att säkra Alectas IT-kompetens inom försäkringssystemutveckling. Alla traineer placerades i något av våra agila utvecklingsteam och har deltagit i arbetet fullt ut från start. När programmet avslutades under hösten 2021 valde sju av de åtta traineerna att stanna på Alecta. Flera av dem har tagit sig an ledande roller i de agila teamen.
Att vara medarbetare på Alecta
Som medarbetare på Alecta får du jobba med skickliga kollegor och tillsammans med dem leverera ett så högt värde till våra kunder som möjligt. Vi strävar efter att använda den samlade kollektiva intelligensen inom Alecta på bästa sätt, bollar idéer med andra tidigt i arbetsprocessen och stöttar varandras utveckling med feedback.
Förändringstakten är hög inom vårt verksamhetsområde och vi satsar mycket på kompetensutveckling. Det finns också goda möjligheter att prova nya arbetsuppgifter och även röra sig internt. Våra medarbetare beskriver arbetskulturen som vänlig, inkluderande och öppen.
Läs mer
Ladda ner Års- och hållbarhetsredovisning 2021
Alectas Års- och hållbarhetsredovisning 2021 (PDF, 2,3 MB)Ladda ner års- och hållbarhetsredovisningen som Alectas styrelse har avgett för 2021. Den innehåller en mer detaljerad hållbarhetsrapport, bolagsstyrningsrapport samt de finansiella rapporterna.