Års- och hållbarhetsredovisning 2022
Året i korthet
Äldre men inte gammal – en fotoutställning som breddar bilden av äldre
Stereotypa bilden av pensionärernas situation
Fotoutställningen “Äldre men inte gammal” som invigdes 2021 har fortsatt turnera i Sverige och tagit plats i Stockholm vid tre tillfällen. Utställningen är en del av ett pågående arbete med att nyansera den stereotypa bilden av pensionären.
Läs mer
Alecta 2028
Under året fastställde vi en ny strategiplan, Alecta 2028, efter diskussioner och workshops i alla delar av företaget. Den har fyra tydliga förflyttningsområden: Robusta pensioner i en alltmer turbulent omvärld, Hållbara i allt vi gör, Datadriven organisation och Kunderna vet varför vi ger bästa pensionen.
Alecta Fastigheter 2022
Alecta Fastigheter har haft en intensivt 2022 bakom sig.
Alecta Fastigheter 2022
Alecta Fastigheter har haft en intensivt 2022 bakom sig. Bolaget inledde året med att förvärva Solna Centrum. Det underliggande fastighetsvärdet på fastigheterna uppgick till 2,8 miljarder kronor och den uthyrningsbara arean omfattar totalt 79 400 kvadratmeter. Alecta Fastigheter ser en stor potential i Solna Centrum som plats och investeringen ligger helt i linje med bolagets ambition att investera i långsiktig utveckling av platser och miljöer i attraktiva tillväxtstäder.
Under årets första kvartal fick Alecta Fastigheter en förvaltningsorganisation på plats i Göteborg för att den 1 april ta över förvaltningen av de egna sex fastigheterna i regionen. I Göteborg har bolaget bland annat två stora utvecklingsprojekt, Vi på hörnet samt Kvarteret Regina där framtidens kontor utvecklas med stort fokus på återbruk.
I september månad förvärvade Alecta Fastigheter Campus Södermalm, en campusverksamhet på Södermalm i Stockholm med fyra olika gymnasieinriktningar som drivs av Academedia. Fastigheten är certifierad enligt BREEAM Excellent.
Alecta Fastigheter tilldelades även markanvisningen Valparaiso tillsammans med Nordr i jvt Convea. Byggrätten omfattar 50 000 kvm och omfattar mark i Värtahamnen i Stockholm. Målet med samarbetet är att utveckla morgondagens hållbara stad genom att kombinera klassisk stadsbyggnad med forskning och ny innovation för att fokusera på platsen, människan och miljön.
Under året har Alecta Fastigheter arbetat mycket med organisationen och ökat från 30 medarbetare vid årets start till 50 medarbetare vid årets slut. Bolaget har egen förvaltning på plats i Stockholm, Solna och i Göteborg. Alecta Fastigheter har nått sina mål när det gäller NKI och NBI (Nöjd-kund-index samt Nöjd-butiks-index) vilket är ett bra resultat med tanke på att fokus legat mycket på att lära känna bolagets kunder och att utveckla affären. Detta fokus kommer ligga kvar för 2023.
Alectas pensionsekonom
Alectas pensionsekonom, Staffan Ström deltog och bidrog till pensionsdebatten med fakta och inspel utifrån Alectas data och långa erfarenhet. Under året har pensionsekonomen...
Bidrog till pensionsdebatten med fakta
Inte sedan 1950-talet har pensionsfrågan varit så aktuell i den politiska debatten som inför riksdagsvalet 2022. Riksdagens pensionsgrupp, som samlar de partier som står bakom 1990-talets stora pensionsreform, utmanades inför valet av riksdagens båda ytterkantspartier. De ingår inte i pensionsgruppen är därför är fria att lägga fram egna förslag på pensionsområdet. Satta under det trycket har riksdagen på senare år fattat flera kontroversiella och från experthåll starkt ifrågasatta beslut. Kritiken gäller inte minst att flera av åtgärderna bryter mot den grundläggande principen i det svenska pensionssystemet att pensionssystemet finansiellt ska stå på egna ben och vara väl avskilt från statsbudgeten. Tanken att pensionerna ska bygga på livsinkomstprincipen och på så sätt belöna arbete har också i hög grad övergivits i takt med att de skattefinansierade tilläggen och bidragen till pensionärerna blivit allt fler.
En rättvisande bild av de svenska pensionerna
I den allmänna debatten beskrivs det svenska pensionssystemet inte sällan som ”fallfärdigt” och “uselt”. Det är en nidbild som Alecta under senare år velat nyansera. Visst finns det äldre som har det ekonomiskt tufft, och det saknas sannerligen inte skäl att förstärka och förbättra pensionssystemet på flera områden. Men de ideligen återkommande påståendena om att Sverige har dåliga pensioner stämmer helt enkelt inte om man tar sig tid att se till verkliga data.
När Alecta i april 2021 presenterade sin första studie av svenska pensionärers verkliga inkomster väckte den stor uppmärksamhet. Den visade att den disponibla inkomsten för en typisk svensk pensionär efter 70 års ålder motsvarar ca 75 procent av den inkomst som gällde vid 60 års ålder. Det ligger högt över de siffror som brukar cirkulera i den allmänna debatten och ligger också över de nivåer som brukar nämnas som målnivåer i politiska sammanhang. Att var fjärde svensk får en högre nettoinkomst efter pensioneringen och att pensionerna över tid blivit allt bättre förvånade också många. Sedan dess har bland andra SNS och Pensionsmyndigheten och Finanspolitiska rådet gjort egna studier som i allt väsentligt bekräftar Alectas iakttagelser.
Teman för Pensionsekonomens arbete under året
Pensionsdebatten behöver i mindre grad kännetecknas av populism och i högre grad baseras på fakta och analys. Därtill behöver pensionspolitiska beslut vara välgrundade och hålla över tid. Därför har Alectas pensionsekonom under året ägnat mycket tid åt att presentera och debattera de data som Alecta och andra välrenommerade aktörer tagit fram om pensioner och pensionärers inkomster. Ett konkret exempel är medverkan i det halvdagsseminarium om pensioner som hölls för ledamöterna i riksdagens finans- och socialförsäkringsutskott i november. Pensionsekonomen har också deltagit i debatter och seminarier bland annat under Almedalsveckan, när Finanspolitiska rådet presenterade sin pensionsrapport och vid ett flertal andra konferenser under året.
Den höga inflationen, de snabbt stigande räntorna och den dystra börsutvecklingen under året har slagit hårt mot både hushåll och företag. Mot den bakgrunden är det mycket glädjande att Alecta inför 2023 kunde presentera både kraftigt höjda ITP2-pensioner och rejält sänkta pensionskostnader för Alectas företagskunder. Pensionsekonomen medverkade under slutet av året i sett stort antal tidningsartiklar, tv- och radioinslag för att berätta de goda nyheterna. Eftersom Alectas premiesättning genom så kallad frilagd premie också kan påverka avsättningarna till lokalt framförhandlade pensionslösningar som tecknas i andra försäkringsbolag har pensionsekonomen också deltagit i ett stort antal seminarier, webbinarier och debatter för att förklara hur Alecta arbetar med premiesättning, och vad som ligger bakom de senaste två årens stora kostnadssänkningar för svenska arbetsgivare.
Pensionsekonomens sociala medier
Pensionsekonomen ska finnas där pensionsspararna finns. Därför är Staffan aktiv i sociala medier och har egna konton på Twitter, Facebook, Linkedin och driver bloggen staffansström.se.
Några av de vanligaste frågor till pensionsekonomen under året
- Vad är en ”normal” pension?
- Hur påverkas min pension av börsrasen och den höga inflationen?
- Varför sänks den frilagda premien så mycket?
- Hur länge måste man jobba för att få en bra pension?
- Tjänar jag på att löneväxla?
- Hur påverkas mitt företag och mina anställda av premierabatterna 2022?
Läs mer
Alectas studie presenteras på temasidan Pensionärerna och ekonomin.
Fortsatta investeringar inom hållbarhet
Alecta har gjort flera stora investeringar som på olika sätt har potential att bidra till en mer hållbar framtid.
Hållbara investeringar
Inom hållbarhetsområdet har vi gjort flera intressanta investeringar, bland annat i en blå obligation som ska bidra till bättre havsmiljö runt Belize.
Drygt 1 miljard svenska kronor har investerats i 105 Victoria Street som ska bli Storbritanniens största klimatneutrala kontorsfastighet. Vi har även investerat i Polarium, ett svenskt bolag som är ledande inom avancerade lösningar för energilagring och energioptimering.
Alecta vinner priser i IPE Awards
I maj vann Alecta pris i kategorin alternativa strategier inom fastigheter, och i december tog Alecta emot pris för bästa svenska pensionsbolag.
8 av 10 vet inte vad deras pensionssparande kostar
82 procent av svenskarna vet inte vet vad de betalar i avgift för sitt pensionssparande och 75 procent vet inte vad avgiften täcker. Det visar en undersökning som Novus utfört på uppdrag av Alecta.
Stabila finanser trots vikande börser
Alectas finansiella ställning har utvecklats väl trots de relativt stora nedgångarna på världens börser under året. Ett skäl till detta är att stigande räntor under perioden har minskat nuvärdet av framtida åtaganden. Ett annat viktigt skäl är Alectas tydliga fokus på kostnadseffektivitet.
Alecta höjer tjänstepensionen med 11 procent för 641 000 svenskar
Alectas styrelse har beslutat höja de förmånsbestämda pensionerna med 10,84 procent för 2023, motsvarande inflationen det senaste året. Totalt innebär det att över 50 miljarder kronor fördelas ut till 1,6 miljoner kunder.
Alecta sänker svenska företags pensionskostnad med 11,2 miljarder kronor för 2023
Alectas styrelse har för 2023 beslutat att införa en premiereduktion för förmånsbestämd ålders- och familjepension med 40 procent i förhållande till nu gällande premienivå, samt att fortsätta ge premiereduktioner för riskförsäkringar.
Henrik Gade Jepsen ny chef för kapitalförvaltningen
Den 1 december tillträdde Henrik Gade Jepsen som ny chef för kapitalförvaltningen på Alecta. Han har tidigare haft liknande roll på danska pensionsfonden ATP och Danske Bank.
Ökat självledarskap inom hela organisationen
Under 2022 har vi fortsatt att arbeta mot ökat självledarskap och delegerat beslutsfattande i hela organisationen. I resan mot ett agilt arbetssätt har vi tagit flera steg framåt under det gångna året och har kompletterat den befintliga funktionen för verksamhetsutveckling med tre agila coacher.
Två nya kompetensprogram
I syfte att säkra Alectas IT-kompetens inom försäkringssystemutveckling startades hösten 2022 två nya kompetensprogram inom Alecta, Alecta Advance IT samt ett talangprogram Dev@A Program.
Kundnöjdhet på fortsatt hög nivå
Alecta fortsätter leverera bra kundservice och överträffar våra mål både för privat- och företagskunder. Under året har vi arbetat med att förenkla tjänsterna för kunderna. Till exempel förbättrade vi Pensionsplaneraren, som är en av våra mest uppskattade tjänster på Mina sidor, så att kunderna får snabbare respons när de påbörjar uttag.
1155
miljarder i förvaltat kapital
2,6
miljoner privatkunder
35 000
företagskunder
Vd-ordet
Turbulent omvärld påverkade Alecta
När jag skrev vd-ordet till vår års- och hållbarhetsredovisning för ett år sedan hade Ryssland just invaderat Ukraina. Även om vi då inte förstod hela vidden av det, insåg vi alla att det skulle påverka även våra liv och vår ekonomi. Kriget i Ukraina har blivit brutalare och hemskare för ukrainarna än vad de flesta av oss fruktade. Även krigets påverkan på ekonomierna i övriga Europa blev mer dramatisk. Energikris och inflation var de tydligaste ekonomiska effekterna under 2022, men även vår trygghet och framtidstro påverkades.
När jag skrev vd-ordet till vår års- och hållbarhetsredovisning för ett år sedan hade Ryssland just invaderat Ukraina. Även om vi då inte förstod hela vidden av det, insåg vi alla att det skulle påverka även våra liv och vår ekonomi. Kriget i Ukraina har blivit brutalare och hemskare för ukrainarna än vad de flesta av oss fruktade. Även krigets påverkan på ekonomierna i övriga Europa blev mer dramatisk. Energikris och inflation var de tydligaste ekonomiska effekterna under 2022, men även vår trygghet och framtidstro påverkades.
När jag skriver VD-ord för 2022 har snabbt stigande räntor lett till en kris för banksektorn, framför allt i USA, där Alecta haft en exponering som lett till förluster på cirka 20 miljarder kronor. Vi har sedan 2016 investerat i tre banker i USA med helt olika affärsmodeller och med verksamheter i olika delar av landet. Dessa investeringar utvecklades väl under de första åren, men under 2022 försämrades läget i takt med stigande räntor. Även om vi såg att det fanns utmaningar framåt var vår bedömning att de kunde lösas. Vi, liksom de flesta analyshus och kreditratinginstitut, missbedömde den snabba negativa utvecklingen för amerikanska banker som skedde i mars 2023. Det är ett misslyckande från vår sida, och jag har stor förståelse och respekt för att våra kunder och andra intressenter är arga och besvikna på oss.
Jag vill på intet sätt urskulda Alecta för investeringarna i de amerikanska bankerna. Men jag vill ändå betona proportionerna och den faktiska påverkan på Alectas kunder. Det som nu inträffat har i princip ingen påverkan varken på Alectas kunder eller Alectas finansiella ställning. Alecta står fortsatt finansiellt stabilt, som en följd av många år av goda investeringar och hög avkastning. Påverkan på pensionerna är liten, dels för att förlusten motsvarar mindre än 2 procent av vårt förvaltade kapital, dels beroende på hur våra pensioner är utformade.
De som har förmånsbestämda pensioner påverkas inte alls, det gäller både för kunder som har pension under utbetalning och de som tjänar in till sin tjänstepension. De premiebestämda pensionerna påverkas, men eftersom det huvudsakligen är de som är födda efter 1978 som har dessa, kommer påverkan på framtida pension variera mellan några promille och drygt 1 procent beroende på ålder, allt annat lika. Det är dock 20 år eller mer kvar till pension för dem, så vår framtida förmåga att genera avkastning och våra låga avgifter kommer ha större påverkan på pensionen.
Styrelsen har givit mig i uppdrag att tillsammans med externa resurser utvärdera vår investeringsstrategi och dela slutsatserna offentligt. Det är bra. Alecta kan bättre än så här, och vi ska säkerställa att vi gör det.
Viktigt uppdrag
Jag och mina kollegor på Alecta är stolta över att ha förmånen att få arbeta med ett viktigt uppdrag från arbetsmarknadens parter; att stärka tryggheten under och efter arbetslivet för 2,6 miljoner svenskar. Vi har levererat god långsiktig avkastning, genomsnittlig femårsavkastning har varit 4,5 procent för den förmånsbestämda försäkringen och 6,7 procent för den premiebestämda försäkringen. Dessutom gör vi det på ett sätt som bidrar till en bättre framtid för alla.
Vi gör ett mycket gott hållbarhetsarbete inom Alecta. Exempelvis har vår aktieportfölj ett av de lägsta klimatavtrycken i branschen vilket uppmärksammats internationellt, bland annat fick vårt arbete med klimatavtrycket tredje pris på den internationella konferensen SFDR4AO. Vi är även en av de största investerarna i gröna obligationer och andra så kallade påverkansinvesteringar, investeringar som aktivt bidrar till att minska klimatavtryck eller bidrar till ett positivt socialt avtryck.
Sjunkande avkastning, men starka finanser
Kriget i Ukraina och efterdyningarna av pandemin och den då förda stödpolitiken gav dramatiska effekter på det makroekonomiska läget under 2022. Hög inflation och höjda räntor fick konjunkturen att vända och tillgångspriser att rasa, inte minst på världens börser. Givetvis påverkade det Alectas avkastning. Under året var avkastningen på den förmånsbestämda försäkringen –7,4 procent, och på den premiebestämda försäkringen –9,8 procent. I bägge fall når vi våra mål för genomsnittlig femårsavkastning.
Desto mer glädjande är det att vi, tack vare fokus på vårt långsiktiga uppdrag och en väl avvägd investerings- och produktstrategi, ändå har en så stark finansiell ställning att vi under hösten kunde inflationssäkra våra förmånsbestämda pensioner och höja dem med nästan 11 procent för 2023, och samtidigt sänka premierna för företagen med 40 procent. Dessa kvarstår även efter händelserna i mars 2023.
Våra två övriga övergripande mål, kundnöjdhet och kostnadseffektivitet nådde vi för 2022.
Att detta varit möjligt är till stora delar en effekt av strategiprogrammet Alecta 2023 som antogs 2018 och som alla medarbetare arbetat hårt för att uppfylla sedan dess. Alecta har blivit smartare, bättre och mer effektivt tack vare detta. Stort tack till alla fantastiska medarbetare.
Alecta 2028
Det har också skapat förutsättningar för att fortsätta utveckla Alecta i en alltmer föränderlig omvärld, med nya krav och beteenden bland företags- och privatkunder, ny teknik, turbulenta ekonomier och tillgångsmarknader samt nya förväntningar från befintliga och potentiella medarbetare.
Inför framtagandet av en ny strategiplan diskuterade företagsledningen och styrelsen även Alectas vision. Den nuvarande visionen har fokus på kostnadseffektivitet, vilket har varit och kommer vara viktigt för Alecta. Dock bedömde vi att den inte ger tillräcklig tydlighet och engagemang. I dessa diskussioner utgick vi från tre grundläggande frågor som vi nu låtit ersätta visionen – Varför, Vad och Hur? Svaren på dessa frågor ger oss syfte, uppdrag, riktning samt arbets- och förhållningssätt.
Utifrån detta fastställde vi vår strategiplan Alecta 2028, efter diskussioner och workshops i alla delar av företaget. Den har fyra tydliga förflyttningsområden:
- Robusta pensioner i en alltmer turbulent omvärld.
- Hållbara i allt vi gör.
- Datadriven organisation.
- Kunderna vet varför vi ger bästa pensionen.
Viktiga händelser under året
Alectas medarbetare har på olika sätt gjort fantastiska prestationer och levererat viktiga milstolpar under 2022. Tillåt mig lyfta fram några viktiga händelser.
Vi har arbetat vidare med att höja automatiseringen i våra tjänster till kunderna. Till exempel förbättrade vi Pensionsplaneraren, som är en av våra mest uppskattade tjänster på Mina sidor, så att kunderna får snabbare respons när de påbörjar uttag.
Dessutom gjorde vi det möjligt för personer med skyddad identitet att logga in och se sina försäkringar samt ta emot brev digitalt, vilket varit efterfrågat.
Inom hållbarhetsområdet har vi fortsatt stärka ESG-integreringen i vår analys- och investeringsprocess och gjort flera intressanta investeringar. Bland annat i en obligation som möjliggör projekt för att förbättra havsmiljön utanför centralamerikanska Belize, och i svenska bolaget Polarium som är ledande inom avancerade lösningar för energilagring och energioptimering.
Vi har även fortsatt bidra till en faktabaserad debatt för ett hållbart pensionssystem. Vi har publicerat en studie om pensionärernas ekonomi som rönt stort medialt och politiskt intresse, samt en fotoutställning där vi försöker ge en mer mångfacetterad bild av dagens pensionärer. Utställningen ”Äldre men inte gammal” har fått mycket uppmärksamhet och visades bland annat i samband med Sveriges EU-ordförandeskap 2023. Du kan se bilderna på vår webbplats, alecta.se/aldremenintegammal.
Alectas ränteförvaltning genomförde under året ännu en uppskattad affär inom kreditriskförsäkring. Via samarbetet med holländska PFZW/PGGM köpte Standard Charter kreditskydd mot en global låneportfölj, men där banken erhöll kapitallättnader inom två olika jurisdiktioner. Affärens upplägg uppmärksammades internationellt då transaktionen fick utmärkelsen ”Innovation of the Year” av branschtidningen Structured Credit Investors i oktober 2022.
Dessutom vann vi den internationella utmärkelsen IPE Award för innovativt och framgångsrikt arbete med alternativa strategier i fastighetsportföljen, samt blev utnämnda till bästa svenska pensionsbolag på IPE Awards i december.
Vidare har vi rekryterat en ny chef för vår Kapitalförvaltning, Henrik Gade Jepsen, som tidigare arbetat för danska pensionsfonden ATP och Danske bank. Henrik tillträdde i december.
Alecta Fastigheter har under året ökat marknadsvärdet på fastighetsbeståndet med 6 miljarder genom organisk tillväxt men också genom förvärv av Solna Centrum och Campus Södermalm i Stockholm. I början av 2022 tilldelades företaget tillsammans med Nordr en av Stockholms Stads största markanvisningar i Värtahamnen och bidrar genom detta till Stockholms hållbara stadsutveckling.
Vi lämnade även in en offert för att fortsatt vara förvalsbolag i den premiebestämda planen ITP 1 ytterligare fem år, inom ramen för Collectums upphandling. Tack vare våra kompetenta och lojala medarbetare och det arbete de gjort med att göra Alecta effektivare och bättre har vi kunnat lämna ett mycket konkurrenskraftigt anbud, vilket ledde till att vi i slutet av mars 2023 fick besked att vi vann upphandlingen.
Avslutningsvis vill jag försäkra våra kunder om att vi under kommande år kommer fortsätta att arbeta oförtrutet för att återvinna förtroendet bland våra kunder – nu och i framtiden. Vi ska göra allt vi kan för att förtjäna det förtroende som vi förlorat till följd av de misslyckade investeringarna i USA. Vi är övertygade om att vi kommer att kunna göra det.
Magnus Billing
Verkställande direktör
Alecta Tjänstepension Ömsesidigt
Verksamhetsmål
God avkastning och stark finansiell ställning
Alectas avkastning ska vara konkurrenskraftig, såväl på totalnivå som på tillgångsslagsnivå. Vi ska uppnå de långsiktiga avkastningsmålen samtidigt som vår finansiella ställning ska vara tillräckligt stark för att klara händelser som kan inträffa enligt vår långsiktiga riskbedömning.
Genomsnittlig avkastning 5 år
Totalavkastningen för förmånsbestämd försäkring ska överträffa avkastningskravet med 0,5 procentenheter per år i genomsnitt under en femårsperiod. Benchmark visar målnivån.
Alecta Optimal Pensions totalavkastning ska vara bäst eller näst bäst i jämförelse med ett urval av relevanta konkurrenter inom traditionell försäkring. Benchmark visar avkastningen för det bolag som är näst bäst.
Trygga och nöjda kunder
Våra kunder ska känna sig trygga och nöjda och känna förtroende för Alecta. Därför är det extra viktigt att de kunder som kontaktar oss får god service, och att Alecta har ett gott anseende som en ansvarsfull aktör i samhället. Med långsiktighet, omtanke och kunnande får vi kunderna att känna trygghet med Alecta.
Privat
Företag
Låga kostnader och hög effektivitet
Alecta ska ha branschens högsta effektivitet. Vi har genom vårt uppdrag alla förutsättningar att kunna ha det.
Driftskostnader exklusive rörlig ersättning
953
miljonerFör 2022 var målnivån att Alectas driftskostnader inte skulle överstiga 953 miljoner kronor, exklusive rörlig ersättning.
932
miljonerAlectas driftskostnader uppgick till 932 miljoner exkl. rörlig ersättning. Vi kan därmed konstatera att vi klarade kostnadsmålet för 2022.
Uppföljning
Kostnaderna följs upp genom nyckeltal som förvaltningskostnadsprocent och kostnad per försäkrad. Då nyckeltalen påverkas betydligt av andra faktorer än driftskostnaderna översätts ambitionen årligen till ett kostnadsmål i miljoner kronor.
Hållbarhetsmål
Hållbarhet hos oss på Alecta
Vårt viktigaste hållbarhetsansvar är att bidra till ett hållbart pensionssystem – genom att ge bra pension, vara ett stabilt och pålitligt pensionsbolag och en ansvarsfull investerare. Förtroendet för den kollektivavtalade tjänstepensionen är en viktig dimension i ett hållbart pensionssystem, liksom förtroendet för Alecta och vår roll i systemet.
Våra hållbarhetsmål
Ett hållbart pensionssystem
Vårt viktigaste hållbarhetsansvar är att bidra till ett hållbart pensionssystem – genom att ge bra pension, vara ett stabilt och pålitligt pensionsbolag och en ansvarsfull investerare. Därför är förtroendet för den kollektivavtalade tjänstepensionen en viktig dimension i ett hållbart pensionssystem. Alecta ska verka för att stärka det förtroendet genom kunskapsspridning och påverkan.
38
av tjänstemän i Sverige uppfattar Alecta som ett stabilt och tryggt bolag.
Vi stärker förtroendet bland annat genom kunskapsspridning och deltagande i debatten. Genom faktabaserade rapporter om pensionärernas ekonomiska situation har Alecta bidragit till pensionsdebatten. Alecta har även arbetat för att nyansera den stereotypa bilden av pensionären. Målet följs upp genom att mäta förtroendet för Alecta.
Klimatavtryck nettonoll år 2050
Ett långsiktigt investeringsperspektiv innebär att klimatomställning kan översättas till både risker och investeringsmöjligheter som bidrar till kundernas avkastning. Alectas ambition är en investeringsportfölj som utvecklas i linje med klimatmålen om 1,5 grader och att klimatavtrycket ska vara nettonoll år 2050.
- 2020
- 2021
- 2022
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
- 0
Aktieportföljens koldioxidavtryck, tCO2e/mkr i intäkter
Koldioxidavtrycket redovisas enligt Svensk Försäkrings uppdaterade branschstandard. Alecta har delmål för utsläppsminskningar till 2025 inom ramen för initiativet Net-Zero Asset Owner Alliance (NZAOA), de omfattar aktier, företagskrediter och direktägda fastigheter. Vi har fortsatt utveckla klimataspekter i analysen och investeringsprocessen. Alecta har också redovisat klimatarbetet och hur olika scenarier kan påverka portföljen i vår andra klimatredovisning enligt TCFD.
Stärka mångfalden i hela Alecta
Genom att stärka och bredda vår mångfald kan vi få en än mer innovativ och effektiv verksamhet, och ökad kompetens på alla nivåer i organisationen.
33
andel kvinnor i företagsledningen
55
andel kvinnliga chefer
Alecta ska vara en attraktiv arbetsgivare som tar tillvara och främjar mångfald. Det beaktas vid rekrytering, vidareutveckling och genom tvärfunktionella samarbeten. En indikator vi följer är jämställdhet, och här anger vi andelen kvinnor i företagsledningen samt andel kvinnliga chefer på Alecta Tjänstepension Ömsesidigt, moderbolaget. Koncerndata finns i den fullständiga rapporten.
Använda resurser mer effektivt
Hållbarhet är starkt förknippat med miljö och Alectas miljöarbete ska reflektera det resursfokus som präglar arbetet i övrigt, det innebär också ett ökat fokus på moderna arbetssätt med digitala verktyg och möjligheter.
81 %
av alla kundutskick är nu digitala
Alecta följer upp ett antal indikatorer kopplade till miljöavtrycket från drift av vår verksamhet. Det omfattar fastighetsenergi, resor, pappersanvändning och kundbrev. Kundbrev och dess transporter står för en betydande del av det avtrycket, och genom att öka andelen digitala kundbrev har vi minskat pappersanvändningen betydande över åren.
Ett hållbart pensionssystem
Ålderdomen är inget man ska behöva oroa sig över som ung. Därför är det en viktig del av samhällskontraktet att pensionerna ska gå att leva på. Alectas verksamhet förmedlar denna trygghet genom att bidra till det vi kallar ett hållbart pensionssystem.
Det är ett system som vilar på tre hörnstenar: pensioner som pensionstagarna kan leva på nu och i framtiden, pålitliga pensionsbolag och ansvarsfulla investeringar som bidrar till ett hållbart samhälle. Tillsammans ger det ett fokus på god avkastning, låga avgifter, hög effektivitet samt ett väl integrerat hållbarhetsarbete.
Som långsiktig och aktiv ägare behöver vi ha ett brett perspektiv på risker och möjligheter. Vi är övertygade om att ansvarsfulla investeringar ger en god avkastning som leder till bra pensioner både nu och i framtiden.
Ett stabilt pensionsbolag har bättre förutsättningar att fatta de långsiktiga beslut som verksamheten behöver. Dessutom krävs rätt kompetenser för att verka i en föränderlig värld och leva upp till våra högt ställda mål och ambitioner. Det är så vi kan upprätthålla ett hållbart pensionssystem.
En bra pension
En bra pension baseras på tre delar – låga avgifter, god avkastning och information som är begriplig och lättillgänglig. Då kan kunderna förstå värdet av en trygg ålderdom och ett tryggt pensionssystem.
Låga avgifter avgörande för en bra pension
En ITP-försäkrad person med pension i Alectas premiebestämda produkt betalar en avgift på 0,09 procent av förvaltat kapital, med ett tak på 600 kronor per år, vilket är bland de absolut lägsta i branschen. Tack vare att vi är kollektivt upphandlade, har hög kostnadsmedvetenhet och betydande stordriftsfördelar kan Alecta pressa ner avgiften vilket gynnar värdet på pensionen.
God avkastning med förvaltning i egen regi
Alecta förvaltar över 1 000 miljarder kronor. Förvaltningsmodellen, som är unik för en så stor portfölj, innebär att nästintill all förvaltning sker i egen regi. Investeringarna i aktier är fokuserade till ett begränsat antal innehav, drygt 100, där vi har ett betydande ägande och god insyn. Det är en effektiv modell som resulterat i låga avgifter och god avkastning. Vid utgången av 2022 var den genomsnittliga årliga avkastningen för de senaste fem åren 6,7 procent för den premiebestämda produkten Alecta Optimal Pension och 4,5 procent för den förmånsbestämda produkten inom ITP 2.
Lättillgänglig information
Lättillgänglig och begriplig information är en förutsättning för att kunderna ska uppfatta värdet av sin pension. Därför arbetar vi ständigt med att förbättra informationen till våra kunder. Kundnära utveckling är viktigt för Alecta och vi sätter en stolthet i att involvera kunden i vårt förbättringsarbete. Som ett exempel analyserar vi inkommande samtal för att förbättra svar och funktioner på vår hemsida.
Alecta arbetar även nära informationsbolaget Kollektivavtalsinformation i Sverige AB som etablerats av PTK, Svenskt Näringsliv och LO med syfte att skapa ett enhetligt gränssnitt och kommunikation avseende kollektivavtalade försäkringar.
Nöjda kunder ett kvalitetsmått
Vårt mål är att ha trygga och nöjda kunder och vi genomför därför löpande undersökningar via sms till kunder som ringt till vår kundservice. Med sms:et följer en enkät med sex korta frågor om hur kunden upplevde vår service. Det ges också möjlighet att skriva fritextsvar, vilket många kunder gör. Resultaten visar en hög kundnöjdhet: 5,6 för privatkunder och 5,5 för företagskunder på en 6-gradig skala. Alectas mål för 2022 var 5,5 för privatkunder och 5,3 för företagskunder, dvs vi överträffade målen både för privat- och företagskunderna.
Vi får också övervägande positiv respons genom fritextsvaren, till exempel:
”Alecta har genom åren alltid gett suverän service. Toppbetyg.”
”Inte nog med att jag fick svar på mina frågor, jag blev dessutom uppmärksammad på saker som jag missat och som inte var kopplade till frågorna. Detta kallar jag service utöver det vanliga!”
”Trevligt, effektivt, förstående samtal som gav god hjälp utan krångel!!!”
Planering av pensionsuttag
De flesta blivande pensionärer är intresserade av att planera och laborera med sitt pensionsuttag. Alecta erbjuder alla privatkunder som närmar sig pensionen möjligheten att testa och planera sitt pensionsuttag genom tjänsten Pensionsplaneraren.
Pensionsplaneraren täcker dock endast en del av privatkundernas pensioner, nämligen den som finns hos Alecta. Under 2019 lanserades Uttagsplaneraren hos minPension. Här kan kunder som närmar sig pensionen laborera med hela sin pension. När kunderna har gjort sina planer på minpension.se och väljer att ta ut pensionen hänvisas de till Alectas pensionsplanerare för de delar som rör Alecta.
Verktygen gör det enklare för kunderna att beräkna hur pensionen påverkas av olika val, exempelvis uttagstider, samt smidigare att ta ut pensionen. Cirka 75 procent av de kunder som gör ändringar i sina pensionsuttag väljer att göra det på egen hand genom Pensionsplaneraren.
Stabilt och pålitligt bolag
Tjänstepensionen är en del av det svenska pensionssystemet och därmed vilar ett samhällsansvar på Alecta. Vi måste vara finansiellt stabila och kostnadsmedvetna samt värna om ett starkt konsumentskydd. Det är viktigt att vi agerar ansvarsfullt med stor respekt för de regler som styr verksamheten.
Finansiell stabilitet över tid
Alecta har ett tydligt fokus på kostnadseffektivitet och stor respekt för att vi är förvaltare av kundernas pengar. Pensioner förvaltas på lång sikt och små skillnader får stora effekter över tid. Vår relation med en privatkund kan sträcka sig över 80 år, och med företagskunder längre än så. God kostnadskontroll bidrar till en stabilitet som gör att vi kan hålla låga avgifter över tid. Det är något som verkligen gynnar pensionen och minskar företagens kostnader för tjänstepensionen.
God kostnadskontroll kombinerat med en stark finansiell ställning ger uthållighet och bra möjligheter till en god riskjusterad avkastning på det pensionskapital som anförtrotts åt Alecta att förvalta samt förutsättningar för fortsatt låga avgifter. Solvensgraden är ett mått på vår finansiella styrka, och på hur väl tillgångarna räcker för att täcka våra framtida åtaganden. Vid utgången av 2022 var Alectas solvensgrad 167 procent (169), och riskmarginalerna både enligt det riskkänsliga kapitalkravet i lagen om tjänstepensionsföretag och Alectas interna stresstester var betryggande.
God regelefterlevnad ett krav
Pension och försäkring präglas av omfattande regelkrav och är en tillståndspliktig bransch. Tillsynsmyndigheter bevakar att Alecta och övriga aktörer i branschen följer gällande regelverk. Inom Alecta lägger vi stort fokus på att säkerställa att vi efterlever de lagar, förordningar och myndigheters föreskrifter som redan gäller samt att vi är förberedda för kommande regelverk. Alectas arbete med regelefterlevnad är en del av internkontrollsystemet i vår företagsstyrningsmodell.
Omvandling till tjänstepensionsbolag
Den 1 januari 2022 övergick Alecta till att bli ett ömsesidigt tjänstepensionsbolag efter över 100 år som ömsesidigt försäkringsbolag. Det markerade slutpunkten i en omvandlingsprocess som innefattade en grundlig analys av lagen om tjänstepensionsföretag jämfört med försäkringsrörelselagen, överstyrelsebeslut och ansökan till Finansinspektionen i april 2021 samt Finansinspektionens godkännande i oktober 2021. Under Alectas första år som tjänstepensionsbolag har förväntningarna på det nya rörelseregelverket infriats – lagen om tjänstepensionsföretag, som är skräddarsydd för tjänstepensionsverksamhet, är mer ändamålsenlig för Alectas verksamhet än försäkringsrörelselagen. Omvandlingen har därför att vara till nytta för Alecta och Alectas kunder under det gångna året och kommer fortsätta att vara det under många år framöver.
Ansvarsfull investerare
Under 2021 var klimatet och hållbarhet på allas agenda. Många diskuterade en inkluderande omställning från pandemin, COP26 hölls i Glasgow och kallades ett ödesmöte för vår planets framtid och löften om framtida klimatneutralitet stod som spön i backen.
Alecta, som av FN-organ rankats som en föregångare inom arbete med hållbarhet, tog under 2021 flera steg mot att bli en än mer ansvarsfull investerare och syntes i den offentliga debatten. Vår övertygelse är enkel – de bolag som är bäst rustade för omställning kommer att bli bra investeringar för våra pensionssparare.
Hållbarhet och ansvarsfulla investeringar genomsyrar allt vi gör, men vi vill fokusera extra på tre händelser under 2021 som lett till ökad nytta för våra kunder och för de bolag vi investerar i:
- SIDA-garanterad social obligation.
- Ökat svenskt samarbete inom Net-Zero Asset Owner Alliance.
- Kundanpassad kommunikation om hur pensionen hänger ihop med klimatet.
SIDA-garanterad social obligation
2021 garanterade Sida, den svenska biståndsmyndigheten, en social obligation som möjliggör för privata aktörer att kliva in i biståndssektorn utan att ge avkall på avkastning till kommersiella villkor för investerare.
Obligationen togs fram av Danske Bank tillsammans med Sida och förvaltaren responsAbility. Sida var den första biståndsmyndigheten i världen som utfärdade en garanti för en social obligation riktad till privata investerare. De första investerarna var Alecta och Afa Försäkring.
— Vi har de senaste åren ökat våra investeringar i sociala obligationer, i kombination med att vi har en av världens största portföljer av gröna obligationer. Investeringar där privata investerare samarbetar med biståndsorganisationer är intressant, eftersom helheten blir större än delarna, säger Julian Jonsson, portföljförvaltare på Alecta.
Obligationen inkluderar endast investeringar som stöder förbättrad tillgång till hälsa och sanitet, minskning av föroreningar genom förnybar energi, hållbart producerade livsmedel och tillgång till finansiering via så kallade mikrolån.
Ökat svenskt samarbete inom Net-Zero Asset Owner Alliance – klimatkapitalet
Fossilfria svenska pensionsportföljer innebär inte en fossilfri värld. Det var titeln på ett webbinarium som de svenska medlemmarna inom Net-Zero Asset Owner Alliance (NZAOA), Alecta, AMF, Folksam och Nordea, bjöd in till i oktober 2021. Alecta är en av medgrundarna till samarbetet där alla medlemmar åtagit sig ha att ha klimatneutrala investeringsportföljer 2050.
Webbinariet kretsade kring en rapport framtagen av Stockholm Environment Institute med titeln What does it take to achieve net zero? Rapporten belyser hur investerare kan samarbete med de bolag de investerar i för att nå nettonoll, och fokuserar på tung industri. Webbinariet modererades av Johan Kuylenstierna, ordförande i klimatpolitiska rådet.
Vid sändningen presenterade även de fyra svenska medlemmarna i NZAOA ett initiativ som ska lanseras under 2022 med namnet Klimatkapitalet. Initiativet syftar till att öka kunskapsnivån bland beslutsfattare och allmänhet om finansiell hållbarhet.
— I dagsläget finns inget brett åtgärdspaket för att demokratisera kunskapen om hur vi ska använda vårt gemensamma kapital för att nå nettonoll. Vi måste alla påminna oss om att det vi står här och pratar om idag är cirka 6 miljoner svenskars pengar, sa Alectas vd Magnus Billing under seminariet.
Kundanpassad klimatkommunikation
Under året som gått har vi lagt stort fokus på att underlätta för våra kunder att förstå kopplingen mellan klimatet och deras pensionssparande.
Genom undersökningar bland våra kunder har vi märkt att det inte är helt självklart. Därför har vi samlat viktiga fakta och information på sidan alecta.se/klimat. Där kan våra kunder läsa mer om just kopplingen mellan deras pension och klimatfrågan, vad en grön obligation är och varför vi investerar i dem och hur ett ökat pris på koldioxid kan påverka marknadsvärdet av bolag.
Läs mer
Läs rapporten
Se webbinariet
Vår investeringsprocess, våra innehav och vårt koldioxidavtryck.
Attraktiv arbetsgivare
Alectas ambition är att vara den mest attraktiva arbetsgivaren i branschen. Vi arbetar ständigt för att våra medarbetare ska trivas och utvecklas för att kunna bidra till Alectas verksamhet på bästa sätt.
Vi är stolta över de goda resultaten i våra medarbetarundersökningar, det stora antalet sökande till våra lediga tjänster och över det faktum att många av våra medarbetare väljer att stanna länge hos oss. Vi satsar mycket på aktiviteter som främjar hälsa, motivation, kompetens och gott ledarskap.
Arbetsliv i en hybrid värld
Under hösten 2022 har en anpassning av kontoret på Regeringsgatan skett för att skapa bättre möjligheter för samarbete och kreativitet i arbetet, skapa puls på kontoret och effektivisera den yta som används på bästa sätt. Vi arbetar oss med ett flexibelt angreppssätt fram till den bästa lösningen, t.ex. genom att hyra in möbler för utvalda ytor och kontinuerligt utvärdera och vid behov förändra ytan så att den passar arbetssätt och medarbetare på bästa sätt.
Vi har dragit nytta av lärdomarna från pandemin i form av att erbjuda en flexibel arbetsplats som i olika grad erbjuder möjlighet till arbete från hemmet. Idag arbetar personalen ca hälften av arbetstiden från kontoret på Regeringsgatan och resterande från hemmakontoret.
Friskvård med stor flexibilitet
Alecta vill arbeta för att medarbetare ska vara hållbara över tid. Vi prioriterar våra medarbetares hälsa och erbjuder en timme i veckan av arbetstid för friskvård. Friskvårdsbidraget på 5 tkr per år kan användas genom förmånliga erbjudanden genom Benifys friskvårdsportal eller kvittoutlägg för friskvårdsaktiviteter. I Alectas lokaler finns ett eget gym och gymnastiksal att tillgå för de anställda.
Genom vår samarbetspartner inom hälsa, Twitch, erbjuder vi träning, seminarium, ergonomi och massage. Under 2022 har vi också provat på både medicinsk yoga och meditation. Om man vill träna hemma finns en app med en mängd aktiviteter, samt möjlighet att köpa PT-timmar.
Ett 30-tal medarbetare leasar nu en elcykel via Alecta. Alecta har även två egna elcyklar som kan användas i tjänsten eller hem över natt på prov.
Ytterligare steg mot modernt arbetssätt
Medarbetare som får stor möjlighet att bidra och påverka tar också större ansvar, får ökad arbetsglädje och motivation. Under 2022 har vi fortsatt att arbeta mot ökat självledarskap och delegerat beslutsfattande i hela organisationen – bland annat genom att prata i grupper och team om vår ledstjärna för självledarskap och vad det innebär i praktiken. Vi arbetar kontinuerligt för att modernisera vårt arbetssätt. Transformationen mot ett agilt arbetssätt har tagit flera steg framåt under det gångna året. Vi har avslutat ett antal epics (större projekt) och ledtiden har kortats för features (delar av en epic). Kompetensbreddning pågår i samtliga team och nyckelpersonberoendet minskar. Vi har lärt oss mycket om det agila arbetssättet och har idag två interna agila coacher samt en verksamhetsutvecklingsgrupp som arbetar med att stötta kring det agila arbetssättet framåt. Även i övrig verksamhet har utvecklingen av arbetssättet tagit stora steg. Flera tvärfunktionella grupper har vuxit fram och automatiseringsgraden har ökat ytterligare. Det innebär i sin tur att medarbetare får tid över till mer komplexa frågor och utmanande arbetsuppgifter.
Traineeprogram inom IT
I syfte att säkra Alectas IT-kompetens inom försäkringssystemutveckling startades hösten 2022 två nya kompetensprogram inom Alecta, Alecta Advance IT för fem seniora utvecklare samt ett talangprogram Dev@A Program, i samarbete med AMF och AFA Försäkring till bolagens IT-avdelningar har Alecta tagit emot två deltagare.
Att vara medarbetare på Alecta
Som medarbetare på Alecta får du jobba med skickliga kollegor och tillsammans med dem leverera ett så högt värde till våra kunder som möjligt. Vi strävar efter att använda den samlade kollektiva intelligensen inom Alecta på bästa sätt, bollar idéer med andra tidigt i arbetsprocessen och stöttar varandras utveckling med feedback.
Förändringstakten är hög inom vårt verksamhetsområde och vi satsar mycket på kompetensutveckling. Det finns också goda möjligheter att prova nya arbetsuppgifter och även röra sig internt. Våra medarbetare beskriver arbetskulturen som vänlig, inkluderande och öppen.
Läs mer
Ladda ner Års- och hållbarhetsredovisning 2022
Alectas Års- och hållbarhetsredovisning 2022 (PDF, 3,9 MB)Ladda ner års- och hållbarhetsredovisningen som Alectas styrelse har avgett för 2022. Den innehåller en mer detaljerad hållbarhetsrapport, bolagsstyrningsrapport samt de finansiella rapporterna.