Års- och hållbarhetsredovisning 2020
Året i korthet
Svängningar men slut i dur
Året inleddes med stigande aktiemarknader, men spridningen av Covid-19 förändrade läget och vi fick se stora börsnedgångar. Efter ett mycket svagt första kvartal blev återhämtningen kraftig om än svängig. För 2020 uppvisade Alecta en avkastning i genomsnitt över fem år för Alecta Optimal Pension på 7,4 procent och för förmånsbestämd försäkring på 5,6 procent.
Prisregn över Alecta
Prisregn över Alecta
2020 mottog Alecta två priser i tävlingen IPE Awards.
Som första svensk tilldelades Alectas vd Magnus Billing ett av galans finaste pris – Pension Fund Leader of the Year.
Alecta mottog även pris i kategorin Innovation för sitt arbete med den holländska pensionsförvaltaren PGGM. Alecta och PGGM mottog även tidigare under hösten utmärkelsen Investor of the Year.
Nytt internetkontor för företagen
Nytt internetkontor för företagen
I januari lanserade vi vårt nya internetkontor. Där kan Alectas företags- och ombudskunder bland annat hämta uppgifter om de anställdas ITP-försäkringar, göra kostnadsberäkningar och ta fram prognoser.
Våra mätningar visar att kunderna är väldigt nöjda med det nya kontoret och att det har underlättat deras arbete.
Förval för FTP igen
Alecta utsågs återigen till ickevalsleverantör av de premiebestämda ålderspensionerna FTP 1 och FTPK i försäkringsbranschens tjänstepensionsplan FTP. Avtalet gäller under fyra år från och med 2021. Kunderna får ytterligare sänkta avgifter från 0,15 till 0,12 procent.
Ny grupp för ägarstyrning och hållbarhet
Sedan september samlar vi vår ESG-kompetens i gruppen Ägarstyrning och hållbarhet, som stöttar förvaltare och analytiker i våra olika tillgångsslag. Omorganisationen offentliggjordes när Alecta för första gången samlade sina svenska innehav till en direktsänd presentation av årets Ägarrapport.
1 000 miljarder i förvaltat kapital
1 000 miljarder i förvaltat kapital
I slutet av september passerade vi 1 000 miljarder svenska kronor i förvaltat kapital. En milstolpe i Alectas historia och något som vi är väldigt stolta över. Med ett så stort kapital kommer även ett väldigt stort ansvar, både gentemot våra kunder och i relation till det samhälle vi investerar i.
Investeringar under pandemin
Alecta har bidragit till samhällets och företagens förmåga att klara av den pågående krisen på olika sätt.
Investeringar under pandemin
Vi har investerat mer än 20 miljarder svenska kronor i obligationer utgivna av svenska företag, kommuner och regioner och mer än 3 miljarder svenska kronor i två sociala obligationer som riktats mot utvecklingsländer.
Alecta var dessutom en av de största investerarna i svenska statens
första gröna statsobligation under året. Inom fastighetsverksamheten har det förekommit anstånd och vissa eftergifter för att stötta hyresgäster under den omedelbara krisen.
En av de främsta i världen på hållbara investeringar
I oktober presenterade FN-organet UNCTAD en rapport om hur pensionsbolag och statliga förmögenhetsfonder arbetar med hållbarhet. Alecta beskrivs i rapporten som en föregångare och tillhör, enligt FN, det absoluta toppskiktet bland världens alla pensionsbolag när det gäller hållbara och ansvarsfulla investeringar.
Stora investeringar i reala tillgångar
Stora investeringar i reala tillgångar
Alecta har de senaste åren ökat andelen reala tillgångar i portföljen och kommer att fortsätta med det. Under året har stora investeringar gjorts i fastigheter och infrastruktur, i Europa och USA.
Den svenska fastighetsförvaltningen bolagiserades under året och blev Alecta Fastigheter AB vilket skapar en stabil plattform för att utveckla Alectas svenska fastighetsaffär vidare.
Pandemin påverkade tjänstepensionsmarknaden
Under 2020 minskade de totala inbetalningarna till det konkurrensutsatta tjänstepensionssparandet som en följd av pandemin, samtidigt som de kollektivavtalade tjänstepensionernas andel av marknaden ökade.
Tjänstepensionsmarknaden växer
Under det senaste decenniet har tjänstepensionerna successivt vuxit som andel av de samlade pensionsutbetalningarna. Allmän pension minskar långsamt i betydelse och var fjärde pensionskrona kommer nu från tjänstepensionen.
För de ITP-försäkrade betyder den ännu mer – 30 procent av all pension som betalades ut till de som 2018 var 66–80 år utgjordes av tjänstepension. Alecta står för en femtedel av branschens utbetalningar.
Coronapandemin syns i tjänstepensionssparandet
Inbetalningarna till det konkurrensutsatta tjänstepensionssparandet har under senare år vuxit med 6–7 procent per år. Under 2020 bröts emellertid trenden som en följd av pandemin. Uteblivna löneökningar, korttidspermitteringar och växande arbetslöshet bidrog till att premiebetalningarna under andra halvåret knappt ökade alls, jämför med motsvarande period 2019.
Ytterligare en konsekvens av pandemin är att de kollektivavtalade tjänstepensionerna ökade sin andel av den konkurrensutsatta tjänstepensionsmarknaden. Premievolymen ökade med 2,5 procent under andra halvåret, jämfört med 2019, medan premierna för tjänstepensionssparandet utanför kollektivavtalen minskade med 0,9 procent. En tänkbar förklaring kan vara att fler företag valde att teckna kollektivavtal när korttidspermitteringar sattes in som åtgärd för att bromsa pandemins effekter.
Synlig effekt av att ITP 2 fasas ut
Även Alectas trendmässiga ökning av konkurrensutsatta premier bromsade in och landade på blott 1,3 procent för året som helhet. Ökningstakten brukar annars ligga på tvåsiffriga nivåer, vilket främst beror på den successiva utfasningen av ITP 2, som bara delvis är konkurrensutsatt, och infasningen av den helt konkurrensutsatta ITP 1-planen.
Alectas totala premieinflöde till tjänstepensionssparande, inklusive de premier som inte är konkurrensutsatta, ökade emellertid med hela 30 procent jämfört med 2019. Den kraftiga ökningen beror huvudsakligen på några större engångsinbetalningar i form av PRI-inlösen.
Alectas andel av den konkurrensutsatta tjänstepensionsmarknaden är 17 procent, samma andel som Folksamkoncernen har. Därefter följer AMF, Skandia och SEB med 10–12 procent vardera. Det är en marknad med många aktörer och där inget bolag är i närheten av få en dominerande ställning.
Stort intresse för flyttmarknaden
Som helhet befinner sig tjänstepensionsmarknaden i en uppbyggnadsfas med en premietillväxt som överstiger tillväxttakten i ekonomin och som ackumulerar allt större kapital. Därför blir också flyttmarknaden alltmer intressant för marknadens aktörer. Det tjänstepensionskapital som flyttades under 2020 uppgick till 42 miljarder kronor, vilket motsvarar drygt en fjärdedel av de konkurrensutsatt premierna.
För Alectas del vara nettot av inflyttat och utflyttat kapital negativt, minus 1,5 miljarder kronor.
Jobbonärer kombinerar pension med jobb
Jobbonärer kombinerar pension med jobb
I december publicerade vi vår studie om jobbonärer, alltså personer som både tar ut pension och arbetar.
Vi fann att det bland annat finns 350 000 jobbonärer, att var tredje 70-åring och var femte 75-åring fortfarande har inkomst av lön och att de arbetar för att de vill. Studien fick stor uppmärksamhet, bland annat av Rapport och Morgonstudion i SVT.
Läs mer
Pensionsekonomen drev viktiga frågor för kunderna
Corona, tiotaggare och jobbonärer var i fokus för Alectas pensionsekonom under året.
Därför har Alecta en pensionsekonom
Säljare av pensionssparande har ofta ett kunskapsövertag gentemot spararna, till exempel när det gäller att förstå avgifternas påverkan och hur det svenska pensionssystemet fungerar. Som motvikt finns en oberoende pensionsekonom på Alecta med mandat och ansvar att utmana branschen.
Alla ska ha goda möjligheter att fatta välgrundade beslut. Då får pensionen största möjliga värde och kan anpassas till vars och ens livssituation. Pensionsekonomen ska inspirera, debattera och bidra till att konsumenterna får ökad kunskap om pensioner.
Blir pensionerna en valfråga 2022?
2020 är året då pensionsdebatten flyttades från slutna konferensrum till talarstolar och ledarsidor i landets största tidningar. Förflyttningen beror till stor del på att socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi hanterar pensionsfrågan på ett helt annat sätt än sin företrädare. Annika Strandhäll följde traditionen att behandla pensionsfrågorna nästan uteslutande i riksdagens brett sammansatta pensionsgrupp. Shekarabi har istället valt att driva pensionsfrågan i den vardagliga politiska debatten och väjer inte för att göra partipolitik av den. Ministern har gjort klart att han anser att den allmänna pensionen är underfinansierad och att tjänstepensionerna över tid har kommit att väga alltför tungt.
I syfte att förstärka det så kallade respektavståndet (dvs skillnaden i pensionsutfall mellan den som arbetat ett långt liv med låg lön och den som inte arbetat alls) föreslog partierna bakom januariavtalet ett pensionstillägg om maximalt 600 kronor som införs under 2021. Att tillägget är skattefinansierat innebär att den tydliga rågången mellan pensionssystemet och statsbudgeten löses upp vilket är ett rejält avsteg från de grundläggande principer som lades fast när dagens pensionssystem konstruerades i mitten av 1990-talet. Detta, och annan tung kritik mot förslaget förde Alectas pensionsekonom fram på DN Debatt under sommaren tillsammans med sex andra ledande pensionsexperter.
Pandemin och oron för pensionerna
I övrigt kännetecknades 2020 av Coronapandemin som slog hårt mot hela det svenska samhället. När omfattningen av virusets påverkan gick upp för de finansiella marknaderna i slutet av februari utlöstes ett kraftigt börsfall, men redan under det andra kvartalet togs större delen av fallet igen genom kraftiga börsuppgångar. I tider av finansiell oro visar Alectas förvaltningsfilosofi och Alectas produkter sin styrka, och pensionsekonomen kunde i flera kanaler kommunicera lugnande med Alectas kunder. Via Facebook, Alecta.se, LinkedIn, intervjuer, föreläsningar och bloggen staffansström.se förklarade pensionsekonomen att pensionssystemet i allmänhet och Alecta i synnerhet står stadigt trots oroliga tider. Alectas långa erfarenhet och produkternas konstruktion skyddar våra kunder när det blåser.
Pensionsekonomens tre teman
Pensionsekonomens roll är att via media, seminarier, föreläsningar och egna kanaler driva debatt och kunskapsöverföring kring pensioner utifrån kundernas perspektiv. Under året arbetade pensionsekonomen med tre teman.
Det första var ”Pensionsmyter”. Under våren publicerades en serie filmklipp i sociala medier där Staffan berättar om några vanliga missuppfattningar om pensioner – och hur det egentligen ligger till.
Efter sommaren lanserades Alectas tiotaggarrapport vid en debattbrunch som Staffan modererade. En temasida om tiotaggarfrågan sattes också upp på Alecta.se. Rapporten fick stort genomslag, och pensionsekonomen blev under hösten inbjuden till flera forum där rapportens slutsatser diskuterades.
I slutet av året presenterades Alectas studie Pensionärernas ekonomiska situation. Studien visar att pension för många inte längre handlar om en enskild händelse i livet utan om en förändring av sättet att leva och försörja sig som sträcker sig över flera år. En central slutsats är att de så kallade jobbonärerna blir allt fler. Med det menar vi att allt fler har inkomst av arbete även efter att de officiellt gått i pension. Idag arbetar var tredje 68-åring, var femte 73-åring och var tionde 79-åring i någon utsträckning. Totalt finns det omkring 350 000 jobbonärer över 65 år i Sverige, och det ställer många uppfattningar om pensionärer och pensionssystemet på huvudet. Studien fick stor uppmärksamhet i media och pensionsekonomen medverkade bland annat i SVT Morgonstudion för att kommentera studiens slutsatser. Under 2021 fortsätter Alectas och pensionsekonomens arbete med att förändra synen på pension som något slutgiltigt. På temasidan alecta.se/jobbonarer finns data från studien, krönikor och kommentarer.
Pensionsekonomens blogg
På sin blogg Staffansström.se skriver pensionsekonomen om aktuella frågor inom pensionsområdet och kåserar om livet som pensionsekonom. Läsarna är i huvudsak pensionsintresserade privatpersoner men bland prenumeranterna finns också politiker, journalister, partsrepresentanter och ledande befattningshavare inom pensionsbranschen. Under året hade bloggen 100 643 besök.
Vanliga frågor till pensionsekonomen
Några av de vanligaste frågorna under året har varit:
- Vad händer med min pension när börsen faller?
- Påverkas jag som är sjukskriven av krisen?
- Vem tjänar på att göra ett tiotaggarval?
- Hur länge måste man jobba för att få en ok pension?
- Hur viktig är tjänstepensionen egentligen? Är det inte bättre att spara privat?
Läs mer
Höjda pensioner och återbäring
Vår fortsatt starka balansräkning, goda solvens och positiva kassaflöde gav oss möjlighet att höja de förmånsbestämda pensionerna med 0,39 procent för omkring 1,6 miljoner privatkunder, och ge återbäring på 4 miljarder kronor till våra företagskunder.
Nya styrelseledamöter valdes på stämman
Ann Grevelius och Marcus Dahlsten valdes till nya styrelseledamöter för Alecta vid överstyrelsens möte den 9 juni 2020. Därutöver valdes åtta ordinarie styrelseledamöter, samt styrelseordföranden om.
Engagerade medarbetare drev och utvecklade verksamheten på distans
Engagerade medarbetare drev och utvecklade verksamheten på distans
Alectas tidigare arbete med utvecklande ledarskap, aktivt medarbetarskap, digitalisering och kompetensbreddning gjorde att vi klarade omställningen till distansarbete utan att ge avkall på kvalitet eller tempo.
Självgående, kompetenta och engagerade medarbetare löste sina uppgifter, och lyckades samtidigt medverka till att driva igenom införandet av 13 tvärfunktionella agila utvecklingsteam. Alecta som arbetsgivare bidrog med omfattande utbildnings- och stödinsatser, aktiviteter för att bibehålla samhörighet och fortsatt högt engagemang samt stöd för god hälsa och ergonomi.
1040
miljarder i förvaltat kapital
2,6
miljoner privatkunder
35
tusen företagskunder
Vd har ordet
Fortsatt styrka under besvärligt år
Pandemin präglade året. Det var en utmaning för hela samhället och för Alecta. Tack vare våra fantastiska medarbetare bestod Alecta utmaningen och upprätthöll den höga servicenivån till kunderna och levererade en god avkastning. När pandemin slog till i början av mars flyttade nästintill samtliga våra medarbetare sin arbetsplats till hemmet över en natt. Tack vare att vi kommit en bra bit i vår digitalisering kunde kundservice, ärendehantering, kapitalförvaltning, riskhantering, aktuarieberäkningar, bokslut, rekryteringsintervjuer och debattbruncher med mera hanteras på distans via nätet.
Fortsatt styrka under besvärligt år
Pandemin präglade året. Det var en utmaning för hela samhället och för Alecta. Tack vare våra fantastiska medarbetare bestod Alecta utmaningen och upprätthöll den höga servicenivån till kunderna och levererade en god avkastning.
När pandemin slog till i början av mars flyttade nästintill samtliga våra medarbetare sin arbetsplats till hemmet över en natt. Tack vare att vi kommit en bra bit i vår digitalisering kunde kundservice, ärendehantering, kapitalförvaltning, riskhantering, aktuarieberäkningar, bokslut, rekryteringsintervjuer och debattbruncher med mera hanteras på distans via nätet.
Stark leverans
Alla medarbetare gjorde sitt yttersta för att inte verksamheten skulle störas, och det lyckades de med. Kundnöjdheten är fortsatt på höga nivåer. Vi nådde vårt mål för privatkunder, men hamnade något under målet för företagskunderna.
Trots volatila kapitalmarknader och låg ränta levererade vi en bra avkastning, 7,4 procent för Alecta Optimal Pension i genomsnitt över fem år, vilket innebär att Alecta kom på en delad förstaplats bland befintliga och tänkbara leverantörer av ITP 1 och 5,6 procent för förmånsbestämd pension, vilket var strax under avkastningskravet.
Vi passerade 1000 miljarder kronor, 1 biljon kronor, i förvaltade tillgångar. Vi har en fortsatt stark balansräkning och god solvens, samt ett positivt kassaflöde på cirka 1,4 miljarder kronor per månad. Därmed kunde vi ge tillbaka till våra kunder. Vi höjde de förmånsbestämda pensionerna med 0,39 procent för omkring 1,6 miljoner privatkunder, och gav återbäring på 4 miljarder kronor till våra företagskunder. Återigen, det är verkligen ett styrkebesked för vår affärsmodell, vår förvaltningsmodell och för våra medarbetare.
Framåt mot 2023
Parallellt med detta fortsatte vi vårt ambitiösa utvecklingsarbete enligt strategiplanen Alecta 2023. Vi förändrade vår verksamhetsutveckling för att bli snabbare och effektivare och för att skapa större engagemang kring att leverera rätt lösningar till kunderna i rätt tid. Vi skapade tvärfunktionella utvecklingsteam och införde en agil modell för verksamhetsutveckling. Därmed la vi grunden för att ytterligare öka takten i vår digitalisering. För att säkerställa framtida kompetensbehov inom IT lanserade vi även ett traineeprogram under året.
Under våren lanserade vi en ny version av vår självbetjäningstjänst på webben för våra företagskunder, Internetkontoret. Det var sista fasen i utvecklingen av en helt ny webbplats, vars vision är att det ska vara överraskande enkelt för kunderna att utföra sina ärenden. Dessutom digitaliserade vi ett flertal kontroller och blanketter som tidigare varit manuella, samt automatiserade kopplingar till externa parter. Allt för att göra livet enklare och tryggare för våra kunder.
Inom Kapitalförvaltningen fortsatte vi utvecklingen mot fler tillgångsslag, samtidigt som vi är trogna vår grundfilosofi att ha koncentrerade innehav utan onödiga kostsamma mellanhänder. Vi har under året kommit en bra bit i att etablera ett fastighetsbolag för vår svenska fastighetsportfölj. Det lägger grunden för att vi under 2021 kan ta tillbaka stora delar av förvaltningen i egen regi och därmed skapa goda förutsättningar för ytterligare generera värde för våra kunder.
Ägarstyrning och hållbarhet
Vi integrerade även ägarstyrning och hållbarhet ännu mer, genom att skapa en ny grupp för detta där Alectas kompetenser inom området samlades. Hållbarhetsarbetet utvecklades, till exempel genom den klimatriskrapport vi tog fram och som väckte stort intresse såväl i Sverige som internationellt. Vår årliga ägarrapport presenterade vi för våra portföljbolag vid ett livesänt webbinarium, där vi var tydliga med våra förväntningar på dem.
Under året investerade vi även i Sveriges första statliga gröna obligation, något vi efterfrågat sedan länge, och i sociala obligationer, bla till stöd för företag som drabbats av Covid-19. Vi har idag en av de största gröna obligationsportföljerna i världen med ett förvaltat kapital om cirka 50 miljarder kronor. Vi publicerade ställningstaganden om olika sakfrågor och krävde jämställda styrelser i en debattartikel. Det var därför mycket glädjande att vi som enda svenska pensionsbolag blev utsedda till en av 20 globala ”front runners” inom hållbarhet av FN-organet UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development). Alecta är medlem i FN:s Global Compact och ställer oss bakom initiativets tio principer inom mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och korruption.
Alecta har även drivit debatt inom pensionsområdet, till exempel genom att publicera en rapport om tiotaggarlösningar, och för att spräcka myter om pensionssystemet och motverka bilden av ett kollapsande system.
Nytt gränssnitt
Under året etablerades även det informationsbolag som PTK, Svenskt Näringsliv och LO grundat för att skapa enhetligt gränssnitt och kommunikation avseende kollektivavtalade försäkringar, under namnet Avtalat.
Alecta har arbetat nära Avtalat för att bidra till att skapa det bästa möjliga ekosystemet för kunderna. Detta medför bland annat att vi 1 januari 2021 lämnar över en del arbetsuppgifter till Avtalat. I kombination med effektiviseringar som vi uppnår genom digitalisering och nytt agilt arbetssätt inom strategiprogrammet Alecta 2023, innebär det att Alecta lagt grunden för fortsatta effektiviseringar.
Starka i konkurrens
Vi fick även kvitton på att Alecta står sig starkt i konkurrensen, både på kundmarknaden och arbetsmarknaden. Dels utsågs vi återigen till ickevalsleverantör av de premiebestämda ålderspensionerna inom försäkringsanställdas tjänstepensionsavtal, FTP, i stark konkurrens; dels nådde vi ett mycket högt värde för eNPS, dvs benägenheten att rekommendera Alecta som arbetsgivare till andra, i vår medarbetarundersökning. Alecta fick 39, och branschgenomsnittet är 13.
Det är således med stolthet jag kan se tillbaka på det gångna året, trots pandemin, och blicka fram emot ett 2021 som förhoppningsvis blir lite mer normalt. Vi förväntar oss ett krävande år 2021, men vi känner oss väl rustade för att ta oss an de utmaningarna. Våra kunder kan ha fortsatt högt förtroende för att vi kommer kunna leverera stort kundvärde även 2021.
Tack alla kunder för att vi har ert förtroende att förvalta pensionerna, och tack alla medarbetare för att ni är med och gör Alecta till ett så bra företag. Ni visar verkligen att vår affärsmodell och strategi är rätt. För trygghet växer när den delas!
Magnus Billing
Verksamhetsmål
Trygga och nöjda kunder
Våra kunder ska känna sig trygga och nöjda och känna förtroende för Alecta. Därför är det extra viktigt att de kunder som kontaktar oss får god service, och att Alecta har ett gott anseende som en ansvarsfull aktör i samhället. Med långsiktighet, omtanke och kunnande får vi kunderna att känna trygghet med Alecta.
Mätning av kundnöjdhet vid samtal till kundservice
Företagskunder
Privatkunder
Låga kostnader och hög effektivitet
Alecta ska ha branschens högsta effektivitet. Vi har genom vårt uppdrag alla förutsättningar att kunna ha det.
Driftskostnader exklusive rörlig ersättning
953
miljonerFör 2020 var målnivån att Alectas driftskostnader inte skulle överstiga 953 miljoner kronor, exklusive rörlig ersättning.
953
miljonerAlectas driftskostnader exkl. rörlig ersättning uppgick till 953 miljoner kronor vilket innebär att vi klarade kostnadsmålet för 2020.
Uppföljning
Kostnaderna följs upp genom nyckeltal som förvaltningskostnadsprocent och kostnad per försäkrad. Då nyckeltalen påverkas betydligt av andra faktorer än driftskostnaderna översätts ambitionen årligen till ett kostnadsmål i miljoner kronor.
God avkastning och stark finansiell ställning
Alectas avkastning ska vara konkurrenskraftig, såväl på totalnivå som på tillgångsslagsnivå. Vi ska uppnå de långsiktiga avkastningsmålen samtidigt som vår finansiella ställning ska vara tillräckligt stark för att klara händelser som kan inträffa enligt vår långsiktiga riskbedömning.
Genomsnittlig avkastning 5 år
Totalavkastningen för förmånsbestämd försäkring ska överträffa avkastningskravet med 0,5 procentenheter per år i genomsnitt under en femårsperiod.
Alecta Optimal Pensions genomsnittliga femårsavkastning ska vara högst eller näst högst av befintliga och tänkbara leverantörer av ITP 1.
Hållbarhetsmål
Hållbarhet hos oss på Alecta
Vårt viktigaste hållbarhetsansvar är att bidra till ett hållbart pensionssystem – genom att ge bra pension, vara ett stabilt och pålitligt pensionsbolag och en ansvarsfull investerare. Förtroendet för den kollektivavtalade tjänstepensionen en viktig dimension i ett hållbart pensionssystem, liksom förtroendet för Alecta och vår roll i systemet. Vi stärker förtroendet bland annat genom kunskapsspridning och deltagande i debatten. Genom rapporter exempelvis tiotaggarvalen och pensionärernas ekonomiska situation har Alecta under året debatterat pensionsmyter och deltagit i utvecklingen av tjänstepensioner. Målet följs upp genom att årligen mäta förtroendet för Alecta.
Hållbarhetmål 2020
Verka för ett hållbart pensionssystem
Vårt viktigaste hållbarhetsansvar är att bidra till ett hållbart pensionssystem – genom att ge bra pension, vara ett stabilt och pålitligt pensionsbolag och en ansvarsfull investerare. Därför är förtroendet för den kollektivavtalade tjänstepensionen en viktig dimension i ett hållbart pensionssystem. Alecta ska verka för att stärka det förtroendet genom kunskapsspridning och påverkan.
36
av tjänstemän i Sverige uppfattar Alecta som ett stabilt och tryggt bolag.
Genom rapporter om bland annat tiotaggarvalen och pensionärernas ekonomiska situation har Alecta under året debatterat pensionsmyter och deltagit i utvecklingen av tjänstepensioner. Målet följs upp genom att mäta förtroendet för Alecta.
Investera i linje med klimatmålen
Ett långsiktigt investeringsperspektiv innebär att klimatomställning kan översättas till både risker och investeringsmöjligheter som bidrar till kundernas avkastning. Alectas ambition är en investeringsportfölj som utvecklas i linje med klimatmålet om 1,5 grader och nettonoll klimatavtryck 2050.
- 2016
- 2017
- 2018
- 2019
- 2020
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
- 0
Aktieportföljens koldioxidavtryck, tCO2e/mkr i innehavsbolagens intäkter
Vi publicerade vår första klimatredovisning enligt ramverket TCFD och hade klimat som tema i dialog med ett utvalt antal portföljbolag. Under året har vi arbetat tillsammans med andra investerare i Net-Zero Asset Owner Alliance för att bidra till utveckling av metoder och verktyg för att integrera klimataspekter och mäta resultat.
Effektivisera resursanvändningen för minskad miljöpåverkan
Hållbarhet är starkt förknippat med miljö och Alectas miljöarbete ska reflektera det resursfokus som präglar arbetet i övrigt, det innebär också ett ökat fokus på moderna arbetssätt med digitala verktyg och möjligheter
10 ton
minskade pappersanvändningen med när andelen digitala kundutskick ökade
Alecta följer upp en rad indikatorer kopplade till vårt direkta miljöavtryck från drift och verksamhet. Det omfattar fastighetsenergi, resor, pappersanvändning och kundbrev. Under hösten miljöcertifierades Alectas kontorsfastighet, och 2020 utgjorde digitala kundbrev hela 72 % av de totala utskicken.
Stärka mångfalden i hela organisationen
Genom att stärka och bredda vår mångfald kan vi få en än mer innovativ och effektiv verksamhet, och ökad kompetens på alla nivåer i organisationen.
44
andel kvinnor i Alectas företagsledning
61
andel kvinnliga chefer på Alecta
Alecta ska vara en attraktiv arbetsgivare som tar tillvara och främjar mångfald. Det beaktas vid rekrytering, vidareutveckling och genom tvärfunktionella samarbeten.
Ett hållbart pensionssystem
Ett hållbart pensionssystem
Ålderdomen är inget man ska behöva oroa sig över som ung. Därför är det en viktig del av samhällskontraktet att pensionerna ska gå att leva på. Alectas verksamhet förmedlar denna trygghet genom att bidra till det vi kallar ett hållbart pensionssystem. Det är ett system som vilar på tre hörnstenar: pensioner som pensionstagarna kan leva på nu och i framtiden, pålitliga pensionsbolag och ansvarsfulla investeringar som bidrar till ett hållbart samhälle. Tillsammans ger det ett fokus på god avkastning, låga avgifter, hög effektivitet samt ett väl integrerat hållbarhetsarbete.
Som långsiktig och aktiv ägare behöver vi ha ett brett perspektiv på risker och möjligheter. Vi är övertygade om att ansvarsfulla investeringar ger en god avkastning som leder till bra pensioner både nu och i framtiden.
Ett stabilt pensionsbolag har bättre förutsättningar att fatta de långsiktiga beslut som verksamheten behöver. Dessutom krävs rätt kompetenser för att verka i en föränderlig värld och leva upp till våra högt ställda mål och ambitioner. Det är så vi kan upprätthålla ett hållbart pensionssystem.
En bra pension
En bra pension baseras på tre delar – låga avgifter, god avkastning och information som är begriplig och lättillgänglig. Då kan kunderna förstå värdet av en trygg ålderdom och ett tryggt pensionssystem.
Låga avgifter avgörande för en bra pension
En ITP-försäkrad person med pension i Alectas premiebestämda produkt betalar en avgift på 0,09 procent av förvaltat kapital, med ett tak på 600 kronor per år, vilket är bland de absolut lägsta i branschen. Tack vare att vi är kollektivt upphandlade, har hög kostnadsmedvetenhet och betydande stordriftsfördelar kan Alecta pressa ner avgiften vilket gynnar värdet på pensionen.
God avkastning med förvaltning i egen regi
Alecta förvaltar över 1 000 miljarder kronor. Förvaltningsmodellen, som är unik för en så stor portfölj, innebär att nästintill all förvaltning sker i egen regi. Investeringarna i aktier är fokuserade till ett begränsat antal innehav, drygt 100, där vi har ett betydande ägande och god insyn. Det är en effektiv modell som resulterat i låga avgifter och god avkastning. Vid utgången av 2020 var den genomsnittliga årliga avkastningen för de senaste fem åren 7,4 procent för den premiebestämda produkten Alecta Optimal Pension och 5,6 procent för den förmånsbestämda produkten inom ITP 2.
Lättillgänglig information
Lättillgänglig och begriplig information är en förutsättning för att kunderna ska uppfatta värdet av sin pension. Därför arbetar vi ständigt med att förbättra informationen till våra kunder. Kundnära utveckling är viktigt för Alecta och vi sätter en stolthet i att involvera kunden i vårt förbättringsarbete. Som ett exempel analyserar vi inkommande samtal för att förbättra svar och funktioner på vår hemsida. Under året har vi bland annat gjort det enklare att svara på vår ”levnadskontroll” samt att bekräfta en kollektiv slutbetalning digitalt istället för på en blankett.
Alecta arbetar även nära informationsbolaget Avtalat som etablerades under året av PTK, Svenskt Näringsliv och LO med syfte att skapa ett enhetligt gränssnitt och kommunikation avseende kollektivavtalade försäkringar.
Nöjda kunder ett kvalitetsmått
Vårt mål är att ha trygga och nöjda kunder och vi genomför därför löpande undersökningar via sms till kunder som ringt till vår kundservice. Med sms:et följer en enkät med sex korta frågor om hur kunden upplevde vår service. Det ges också möjlighet att skriva fritextsvar, vilket många kunder gör. Resultaten visar en hög kundnöjdhet: 5,5 för privatkunder och 5,3 företagskunder på en 6-gradig skala. Alectas mål för 2020 var 5,4 för privatkunder och 5,4 för företagskunder, dvs vi överträffade målet för privatkunderna men nådde inte riktigt ända fram för företagskunderna. Vi får också övervägande positiv respons genom fritextsvaren, till exempel:
”Professionellt bemötande i kundservice samt mycket tydlig och bra hantering på hemsidan”.
”Mycket trevligt bemötande med en stor vilja att jag förstod innebörden och fick svar på mina frågor. Inget svävande utan korrekt och informativt”.
Planering av pensionsuttag
De flesta blivande pensionärer är intresserade av att planera och laborera med sitt pensionsuttag. Alecta erbjuder alla privatkunder som närmar sig pensionen möjligheten att testa och planera sitt pensionsuttag genom tjänsten Pensionsplaneraren – en tjänst som är mycket uppskattad med cirka 173 000 unika besökare 2020.
Pensionsplaneraren täcker dock endast en del av privatkundernas pensioner, nämligen den som finns hos Alecta. Under 2019 lanserades Uttagsplaneraren hos minPension. Här kan kunder som närmar sig pensionen laborera med hela sin pension. När kunderna har gjort sina planer på minpension.se och väljer att ta ut pensionen hänvisas de till Alectas pensionsplanerare för de delar som rör Alecta. Verktygen gör det enklare för kunderna att beräkna hur pensionen påverkas av olika val, exempelvis uttagstider, samt smidigare att ta ut pensionen. Cirka 70 procent av de kunder som gör ändringar i sina pensionsuttag väljer att göra det på egen hand via Pensionsplaneraren.
Stabilt och pålitligt pensionsbolag
Tjänstepensionen är en del av det svenska pensionssystemet och därmed vilar ett samhällsansvar på Alecta. Vi måste vara finansiellt stabila och kostnadsmedvetna samt värna om ett starkt konsumentskydd. Det är viktigt att vi agerar ansvarsfullt med stor respekt för de regler som styr verksamheten.
Finansiell stabilitet över tid
Alecta har ett tydligt fokus på kostnadseffektivitet och stor respekt för att vi är förvaltare av kundernas pengar. Pensioner förvaltas på lång sikt och små skillnader får stora effekter över tid. Vår relation med en privatkund kan sträcka sig över 80 år, och med företagskunder längre än så. God kostnadskontroll bidrar till en stabilitet som gör att vi kan hålla låga avgifter över tid. Det är något som verkligen gynnar pensionen och minskar företagens kostnader för tjänstepensionen.
God kostnadskontroll kombinerat med en stark finansiell ställning ger uthållighet och förutsättningar för låga avgifter. Solvensgraden är ett mått på vår finansiella styrka, och på hur väl tillgångarna räcker för att täcka våra framtida åtaganden. Vid utgången av 2020 var Alectas solvensgrad 167 procent (169), vilket är väl över det lagstadgade kravet på 104 procent för traditionell försäkring.
God regelefterlevnad ett krav
Pension och försäkring präglas av omfattande regelkrav och är en tillståndspliktig bransch. Tillsynsmyndigheter bevakar att Alecta och övriga aktörer i branschen följer gällande regelverk. Inom Alecta lägger vi stort fokus på att säkerställa att vi efterlever de lagar, förordningar och myndigheters föreskrifter som redan gäller samt att vi är förberedda för kommande regelverk. Alectas arbete med regelefterlevnad är en del av internkontrollsystemet i vår företagsstyrningsmodell.
Regelverksförändringar under 2020
Året präglades dock till stor del av arbetet med den nya tjänstepensionsregleringen då en ny lag för tjänstepensionsföretag, efter många turer, trädde i kraft den 15 december 2019. Genom lagen implementeras EU:s tjänstepensionsdirektiv (IORP 2) i Sverige. För Alecta innebär den nya lagen en möjlighet att omvandlas till ett ömsesidigt tjänstepensionsföretag.
Tjänstepensionsregleringen
Under 2020 fick Sverige äntligen en särskild lag om tjänstepensionsföretag. Lagen baseras på ett EU-direktiv (IORP 2) men har kompletterats med en svensk utökad reglering bland annat en förstärkt solvensreglering och ett riskkänsligt kapitalkrav.
När riksdagen beslutade om att anta den nya lagen för tjänstepensionsföretag gjordes det ett antal tillkännagivanden som regeringen har arbetat med under 2020. Tillkännagivanden rörde att regeringen skulle återkomma med förslag till hantering av solvensregleringen, avtalsfriheten för kollektivavtalsparterna vad gäller information till företag och anställda om tjänstepension, egenföretagares försäkringar samt tilläggsförsäkringar. En proposition innehållande ändringsförslagen till lag om tjänstepensionsföretag är i dagsläget aviserad att lämnas i december och att de nya ändringarna ska träda ikraft 1 april 2021. När propositionen lämnats kommer Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd rörande tjänstepensionsföretag att behöva ändras.
Inom Alecta har ett omvandlingsprojekt startats under året för att förbereda bolaget för en omvandling till tjänstepensionsföretag. Arbetet kommer att fortsätta under 2021. Ett beslut om Alecta ska gå in med en omvandlingsansökan till Finansinspektion tas av överstyrelsen efter förslag från Alectas styrelse.
Ansvarsfull investerare
Alecta tog under 2020 flera steg mot att bli en än mer ansvarsfull investerare. Trots en pågående pandemi har vi lyckats behålla fokus på det som kommer göra att våra kunder får en bra pension de kommande decennierna. Vårt arbete har varit så uppmärksammat att vd Magnus Billing utsågs till Pension Leader of the Year av IPE Awards, bland annat för hans och Alectas stora bidrag till att sätta ansvarsfulla investeringar i fokus för pensionsförvaltare i Europa.
Hållbarhet och ansvarsfulla investeringar genomsyrar allt vi gör, men vi vill fokusera extra på fyra projekt under 2020 som lett till ökad nytta för våra kunder och för de bolag vi investerar i:
- En ny organisation för Ägarstyrning och Hållbarhet
- Ökade investeringar i gröna obligationer
- Ett fokuserat och strukturerat arbete med klimatrisker
- Kundanpassad kommunikation om hur pensionen hänger ihop med klimatet
Ny organisation för Ägarstyrning och hållbarhet
Alecta har under många år bidragit i utvecklingen av ägar- och bolagsstyrning i Sverige, både som aktiv ägare i valberedningsarbete men också i utvecklingen av praxis och koden för bolagsstyrning. I samband med att valberedningsarbetet för 2020/2021 kom igång kommunicerades en ny organisation, enheten Ägarstyrning och hållbarhet. Med förändringen samlar vi vår ESG-kompetens i en enhet som stöttar förvaltare och analytiker för våra olika tillgångsslag med att fortsätta integrera ESG i investeringsanalyser och beslut. De kommer också vidareutveckla ansatsen och strukturen för ägarstyrningsarbetet med en bredare förankring i aktieförvaltningen och i uppställningen av valberedningsrepresentanter. Vi vill med den nya ansatsen värna om styrkorna i Alectas modell men också förnya arbetssättet för att bidra till värdeskapandet. Den nya gruppen leds av Carina Silberg som är chef för Ägarstyrning och hållbarhet.
Ökade investeringar i gröna obligationer
Under året har Alectas gröna obligationsportfölj växt med drygt 20 procent. Vid utgången av 2020 låg investeringskapitalet på runt 50 miljarder kronor – pengar som öronmärkts för klimat- och miljöinriktade projekt. Peter Lööw, ansvarig för hållbara investeringar, förklarar varför det är bra för Alectas kunder.
- Våra kunder får mycket för pengarna. Genom det kapital vi förvaltar åt dem får de inte bara god avkastning utan är också med och finansierar en grönare framtid för sig själva, sina barn och barnbarn. Det finns också stor nytta för emittenten som tvingas definiera sina gröna aktiviteter och gröna tillgångar och sätta upp processer för hur dessa ska finansieras och följas upp. Att veta hur ens aktiviteter påverkar omgivningen är ett bra recept på ordning och reda. Det skapar fler välskötta bolag och välskötta bolag idag brukar vilja ligga i framkant med hållbarhetshetsfrågorna.
Ett fokuserat och strukturerat arbete med klimatrisker
Under 2020 har ett allt större fokus, både bland investerare, lagstiftare och journalister, legat på klimatrisker. Enkelt förklarat är klimatrisker den skada som klimatförändringar kan åsamka investeringar. Det kan vara att fabriker eller andra delar av bolagens leverantörskedjor påverkas av extremväder, att grödor inte växer som de ska eller att det kommer regleringar kopplade till klimatet som gör att ett bolag behöver ställa om sin produktion.
En av de mest omdiskuterade frågorna rör priset på koldioxid. De flesta bolag släpper ut koldioxid under någon del av sin produktion eller transport, och konsumenter generar utsläpp när de använder produkter, till exempel när vi kör en bil. När koldioxid kostar pengar blir det en produktionskostnad. För att ett bolag ska kunna göra en korrekt kalkyl för sin produktionskostnad av en vara eller tjänst behöver de alltså redovisa hur mycket koldioxid som ”används” när en produkt eller tjänst tillverkas, och hur mycket koldioxid kostar. Om de två parametrarna saknas i en kalkyl är det som att en biltillverkare inte vet hur mycket stål som går åt för att tillverka en bil, och inte heller hur mycket stål kostar. Det finns helt enkelt en massa osäkerhet, vilket investerare inte gillar.
För att undersöka hur vi är exponerade mot klimatrisker har vi de senaste åren genomfört klimatriskrapporter som en del av vår större årliga riskrapport. I rapporten hittade vi ett flertal intressanta saker kopplade till tillförlitligheten i utsläppsdata och prisbilden på koldioxid. Rapporten blev under året uppmärksammad av ett flertal medier och Alectas medarbetare har löpande under året blivit inbjudna till stora internationella konferenser för att berätta om fynden. Vi kommer under 2021 att fortsätta med klimatriskarbetet. Det blir allt viktigare.
Kundanpassad klimatkommunikation
Under året som gått har vi lagt stort fokus på att underlätta för våra kunder att förstå kopplingen mellan klimatet och deras pensionssparande. Genom undersökningar bland våra kunder har vi märkt att det inte är helt självklart. Därför har vi samlat viktiga fakta och information på sidan alecta.se/klimat. Där kan våra kunder läsa mer om just kopplingen mellan deras pension och klimatfrågan, vad en grön obligation är och varför vi investerar i dem och hur ett ökat pris på koldioxid kan påverka marknadsvärdet av bolag.
Vi har även fortsatt vårt arbete med att belysa bra hållbarhetsinitiativ från de bolag vi investerar i under parollen Stolt Ägare.
Här kan du läsa mer om vår investeringsprocess, våra innehav och vårt koldioxidavtryck.
Attraktiv arbetsplats
Alectas ambition är att vara den mest attraktiva arbetsgivaren i branschen. Som arbetsgivare satsar vi på aktiviteter som främjar hälsa, motivation, kompetens och gott ledarskap. Mycket av det arbetet har under 2020, pandemins år, ställts på sin spets.
Alecta hade vid årets slut 355 medarbetare och vi arbetar ständigt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi är stolta över de goda resultaten i våra medarbetarundersökningar, antalet sökande till våra lediga tjänster och över det faktum att våra medarbetare väljer att stanna länge hos oss.
Medarbetarskap när arbetsplatsen inte finns
2020 har varit ett annorlunda år, minst sagt. Alecta var väldigt tidigt ute med att ställa om till hemarbete. Redan innan FHM gick ut med sina rekommendationer om hemarbete tog vi beslut om att allt arbete skulle ske på distans. Detta ställde oss, precis som andra arbetsgivare, inför flera utmaningar. Den mest akuta var att implementeringen av en digital infrastruktur för möten inte var helt klar. Vi hade rullat ut Teams till ett flertal avdelningar, men inte till alla. Med stort mod och hårt arbete gick däremot övergången till en helt digital arbetsplats smidigt, och sedan den första veckan i mars 2020 sköts i princip allt arbete på distans.
Men den digitala transformationen var ändå bara början på det vi trodde var någon månads distansarbete. Nu skriver vi 2021 och vi sitter fortfarande hemma. Hur ser vi till att de metoder och modeller för ett bra medarbetarskap som vi annars värderar så högt finns kvar när alla sitter på distans?
Fokusområden under pandemin
För att våra medarbetare ska känna att de fortfarande faktiskt arbetar på Alecta har vi fokuserat på:
- Att säkerställa att alla chefer lägger fokus på välmående för medarbetare, fysiskt såväl som fysiskt.
- Löpande fortbildningsmöjligheter online, i form av föreläsningar och kurser.
- Möjlighet att flytta hem sin fysiska arbetsplats för att motverka ergonomiska brister.
- Löpande sociala aktiviteter online.
Lärdomar
Det vi lärt oss av den stora prövningen att ställa om från kontoret till hemmet är framförallt:
- Förtroende – innan pandemin slog till fanns en åsikt att hemarbete inte var riktigt arbete. Att distansarbete var något som skedde i undantagsfall och som, för att uttrycka det i klartext, var något som gjordes på halvfart. När hela arbetsstyrkan jobbade hemifrån var förtroendet att alla gjorde vad de kunde centralt. Alla behövde lita på att jobbet skulle skötas. Det har förstärkt vetskapen om att våra medarbetare brinner för sitt arbete och är kapabla att hantera komplexa uppgifter, var de än sitter.
- Ärlighet- det är svårare att tolka signaler genom en kamera. Därför har vi alla lärt oss att ärlighet verkligen varar längst. Det är viktigt att säga vad man tycker och på ett så tydligt sätt som möjligt förklara för sina medarbetare hur man känner, vad man menar och vad man vill.
- Mod – att våga pröva nytt har blivit centralt under året. Och alla med en chefsbefattning har behövt lära sig våga släppa taget.
2020 har varit ett svårt år på många sätt, men vi hoppas att de lärdomar vi dragit kommer att prägla vårt arbete framöver till det bättre.
Ladda ner Års- och hållbarhetsredovisning 2020
Alectas Års- och hållbarhetsredovisning 2020 (PDF, 3,4 MB)Ladda ner års- och hållbarhetsredovisningen som Alectas styrelse har avgett för 2020. Den innehåller en mer detaljerad hållbarhetsrapport, bolagsstyrningsrapport samt de finansiella rapporterna.